Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dijous, 10 de novembre del 2022

El somni de Nikola Tesla, es pot fer realitat?

Els cables elèctrics són necessaris per transportar i distribuir el corrent elèctric, però tenen els seus inconvenients.

Els cables també plantegen reptes  a les empreses de transport i distribució elèctrica ja que per incrementar la seva capacitat de distribuir energia, o be han de incrementar la secció del conductors  o elevar el nivell de tensió. Per aplicacions ferroviàries han de combina el desgast de la fricció del sistemes pantògrafs  amb el cable de la catenària. 

Hi ha interès en poder resoldre com transferir l'energia elèctrica sense cables no fils, de fet  és testimonial  l'adopció generalitzada durant l'última dècada de la càrrega sense fil, sobretot per a l'electrònica de petit  consum portable, però també per a la càrrega/descàrrega dels vehicles elèctrics. Tot i que un carregador sense fil estalvia haver de connectar i desconnectar cables, la distància a la qual es pot transferir energia elèctrica d'aquesta manera és força curta. De fet, és difícil recarregar o alimentar un dispositiu quan els separen uns quants centímetres, molt menys, quan són uns quants metres. 


La noció de la transmissió d'energia sense fils, ens porta a imatges de Nikola Tesla amb les bobines d'alta tensió que atreien llamps. De fet, Tesla havia perseguit la idea d'utilitzar d'alguna manera el sòl i l'atmosfera com a conductor per a la transmissió d'energia a llarga distància, una idea que no va prosperar. Però el somni d'enviar energia elèctrica a grans distàncies sense cables encara perdura.

Per altre banda, en Guglielmo Marconi, que va ser el contemporani de Tesla, va descobrir com utilitzar les ones electromagnètiques per enviar senyals a llargues distàncies. I aquest avenç va comportar la possibilitat d'utilitzar el mateix tipus d'ones per transportar l'energia d'un lloc a un altre. Però, avui es pot aprofitar la mateixa física bàsica per substituir els cables? 

Durant l'últim segle hi han hagut treballs esporàdics per utilitzar ones electromagnètiques com a mitjà de transport d'energia sense fils, però aquests intents han donat resultats contradictoris. Potser l'any daurat per a la investigació sobre el transport d'energia sense fils, va ser el 1975, quan William Brown, que treballava per a Raytheon , i Richard Dickinson del Jet Propulsion Laboratory de la NASA van utilitzar microones en el laboratori per transportat potència amb una eficàcia superior la 50 %. En una altre demostració independent, van poder lliurar més de 30 kW en una distància aproximada de 1,5 km.

Aquestes demostracions formaven part d'una campanya la NASA i el Departament d'Energia dels Estats Units per explorar la viabilitat dels satèl·lits d'energia solar, que, segons es va proposar, un dia recollirien la llum solar a l'espai i la transmetrien cap a la Terra en forma de microones. Però com que aquesta línia d'investigació va estar motivada en gran part per la crisi energètica dels anys setanta, l'interès pels satèl·lits d'energia solar va disminuir en les dècades següents, almenys als Estats Units.

Tot i que amb certa regularitat es segueix revisant la idea, les demostracions per emetre energia elèctrica de gran potencia que actualment es fan els cal lluitar per millorar la marca d'eficiència, distància i nivell de potència assolit el 1975. Però això, comença a canviar gràcies a diversos avenços recents en tecnologies de transmissió i recepció.

La majoria dels primers intents per transmetre potència elèctrica es van limitar a a banda de freqüències de microones, la mateixa part de l'espectre electromagnètic que avui està el Wi-Fi, el Bluetooth i altres senyals sense fils. Aquesta elecció va ser, en part, impulsada pel simple fet que es disposava d'equips eficients de transmissió i recepció de microones.

Però hi ha hagut millores en l'eficiència i una major disponibilitat de dispositius que operen a freqüències molt més altes. A causa de les limitacions que imposa l'atmosfera a la transmissió efectiva d'energia dins de determinades bandes de l'espectre electromagnètic, es segueix centrat en les freqüències de microones, ones mil·límetres i òptiques. Tot i que les freqüències de microones tenen un lleuger avantatge pel que fa a l'eficiència, requereixen antenes més grans. Així, per a moltes aplicacions, els enllaços d'aquestes ones funcionen millor.

Per als sistemes que utilitzen les microones, els transmissors solen emprar amplificadors electrònics d'estat sòlid i antenes de matriu en fase, parabòliques o metamaterials. El receptor de microones utilitza una sèrie d'elements anomenats rectennes (rectificador+antena) els quals reflecteix a cada element per  convertir les ones electromagnètiques en electricitat de corrent continu.


Qualsevol sistema dissenyat per a la transmissió d'energia òptica probablement utilitzaria un làser, un amb un feix estret, com ara un làser que apunta a la fibra. Els receptors per a la transmissió d'energia òptica són cel·les fotovoltaiques dissenyades per convertir una sola longitud d'ona de llum en energia elèctrica amb una eficiència molt alta. De fet, les eficiències poden superar el 70 % que ve a ser el mateix a més del doble de la d'una cel·la solar típica.

Pensar que un dispositiu envií grans quantitats d'energia a través de l'aire en un feix estret pot fer pensar que esdevindrà com un raig mortal. Tècnicament són possibles diferents densitats de potència, que van des de massa baixes per ser útils fins prou altes per ser perilloses. Però també és possible trobar un punt òptim entre aquests dos extrems. PowerLight Technologies, ha estat desenvolupant sistemes de raigs d'energia basats en làser.

Una espectacular demostració va ser la de l'empresa Lighthouse Dev el 2012. Per subratllar com de segur era el sistema, l'amfitrió del programa científic de la BBC "Bang Goes the Theory" va ficar la cara completament en un feix de potència enviat entre edificis de la Universitat de Maryland. Aquesta demostració, va aprofitar el fet que algunes longituds d'ona infraroja són més segures per als ulls que altres parts de l'espectre.

Aquesta estratègia funciona per a sistemes de potència relativament baixa. Però a mesura que s'augmenta el nivell, és possible assolir densitats de potència que generen problemes de salut i seguretat independentment de la longitud d'ona utilitzada. 

Tot i que s'enviava una potencia superior a  400 W a una distància de 300 m, el feix estava contingut dins d'un recinte virtual, en el qual, era possible detectar un objecte que violés la zona de seguretat i així desconnectar-ho per garantir la seguretat i evitar danys. Altres proves ja han demostrat com les distàncies de transmissió poden superar un quilòmetre.

Les proves acurades (per a les quals no es van utilitzar amfitrions de programes científics de la BBC) van verificar a la nostra satisfacció la funcionalitat d'aquesta funció, que també va superar la reunió amb la Junta de revisió de seguretat làser de la Marina. Durant la nostra demostració, el sistema es va demostrar encara més quan, en diverses ocasions, els ocells van volar cap al feix, apagant-lo, però només momentàniament. Ja veieu, el sistema controla el volum que ocupa el feix, juntament amb el seu entorn immediat, permetent que l'enllaç elèctric es restableixi automàticament quan el camí torni a quedar clar. Penseu en això com una versió més sofisticada d'un sensor de seguretat de la porta del garatge, on la interrupció d'un feix de guàrdia activa el motor que fa que la porta s'apagui.

Altres demostracions, han fet possible que observadors i assistents puguin caminar entre l'emissor i el receptor sense necessitat de portar ulleres de seguretat ni prendre cap altra precaució. Això és perquè, a més de dissenyar el sistema perquè es pugui apagar automàticament, hem tingut cura de considerar els possibles efectes dels reflexos del receptor o de la dispersió de les partícules suspeses a l'aire de la llum al llarg del recorregut del feix.

Certament, els 400 W que es van poder transmetre no són un valor significatiu, però van ser suficients per fer un cafè amb aigua calenta.

El proper objectiu és aplicar la transmissió de potència, amb mesures de seguretat totalment integrades, a les plataformes mòbils. Per això, s'espera augmentar la distància recorreguda i la quantitat d'energia subministrada.

Altres governs, empreses establertes i startups d'arreu del món estan treballant per desenvolupar els seus propis sistemes de transmissió de potència. El Japó ha estat durant molt de temps un líder en radiació de microones i làser.

A nivell d'electrònica de consum, hi ha molts jugadors: Powercast, Ossia, Energous, Guru i Wi-Charge entre ells. El gegant tecnològic Huawei, espera en un 20 anys, poder transmetre per fer possible la càrrega de telèfons intel·ligents.

Per a aplicacions industrials, empreses com Reach Labs , TransferFi , MH GoPower i MetaPower estan avançant en l'ús de la potència per resoldre l'espinós problema de mantenir les bateries per a robots i sensors, als magatzems i en altres llocs, a punt per funcionar. A nivell de xarxa, Emrod i altres intenten escalar la potència a noves altures.

Pel que fa a l'R+D, el nostre equip va demostrar durant l'any passat una transmissió segura d'energia sense fil de microones d' 1,6 quilowatts a una distància d'un quilòmetre. Empreses com II-VI Aerospace & Defense , Peraton Labs , Lighthouse Dev i altres també han fet avenços impressionants recentment. Avui dia, startups ambicioses com Solar Space Technologies , Solaren , Virtus Solis i altres que operen en mode furtiu estan treballant dur per ser les primeres a aconseguir una potència pràctica des de l'espai a la Terra.

A mesura que aquestes empreses estableixen un historial provat de seguretat i presenten arguments convincents per a la utilitat dels seus sistemes, és probable que vegem arquitectures completament noves per enviar energia d'un lloc a un altre. Imagineu-vos drons que poden volar durant períodes indefinits i dispositius elèctrics que mai s'han de connectar, mai, i poder proporcionar energia a la gent de qualsevol part del món quan els huracans o altres desastres naturals assolen la xarxa elèctrica local. Reduir la necessitat de transportar combustible, bateries o altres formes d'energia emmagatzemada tindrà conseqüències de gran abast. No és l'única opció quan no es poden encadenar cables, però els meus companys i jo esperem, dins del conjunt de tecnologies possibles per subministrar electricitat a llocs llunyans, que la radiació de potència brilli, literalment. 

Font: Paul Jafee (IEEE)



diumenge, 6 de novembre del 2022

Nous reptes per les bateries behind the meter.

La transició energètica cap a emissions netes de carboni per al 2050, exigirà més a la xarxa elèctrica. Els sistemes d'emmagatzematge d'energia estacionaris són fonamentals per a la resiliència de la xarxa, ja que garanteixen que l'energia procedent de fonts d'energia renovables estigui disponible quan i on sigui necessària.

Els edificis del futur energèticament eficients, estan recorrent a dissenys holístics de sistemes d'emmagatzematge darrere del comptador (BTMS) per minimitzar els costos i els impactes de la xarxa a causa de la seva capacitat d'integrar la càrrega de vehicles elèctrics, la generació fotovoltaica i les demandes dels edificis mitjançant càrregues controlables per generar i emmagatzemar energia in situ.

Ja hi ha molt coneixement sobre les bateries d'ions de liti, però en funció de les aplicacions tenen diferents requeriments. Per això, una manera seria identificar  com aprofitar els desenvolupaments de la investigació de bateries de vehicles elèctrics per a noves aplicacions en emmagatzematge estacionari.

Els sistemes BTMS tenen diferents patrons de càrrega i descàrrega respecte un vehicle elèctric típic de manera què,  requereixen de certs materials que compleixin aquestes necessitats. Els dissenys de bateries d'ions de liti que utilitzen un ànode Li4Ti5O12 (LTO) i un càtode LiMn 2O4 (LMO) són prometedors candidats que ofereixen la seguretat i una llarga vida útil segons demandaran els sistemes BTMS. Tot i que aquestes cel·les basades en un disseny convencional, tenen una densitat d'energia relativament baixa, una nova investigació de NREL, publicada al Journal of the Electrochemical Society, va aprofundir en les prometedores oportunitats, així com les limitacions, d'utilitzar cel·les de bateries LTO/LMO per a l'ús d'emmagatzematge estacionari.

Avaluar el rendiment depenent de la temperatura de les cel·les LTO/LMO amb diverses càrregues ha permès determinar que l'ús d'elèctrodes més gruixuts podria augmentar la capacitat de la cel·la i la densitat d'energia, alhora que disminueix els costos globals de la cel·la. Tanmateix, aquests elèctrodes més gruixuts, requereixen que els ions recorrin un camí més llarg, limitant la utilització d'elèctrodes. Els ajustos de temperatura poden alleujar aquests impactes negatius, però poden introduir complicacions addicionals. El truc és dissenyar una bateria que ofereixi el millor equilibri per a aplicacions estacionàries.



L'objectiu, és identificar un punt adequat per aprofitar els avantatges de la càrrega dels elèctrodes i l'augment de les temperatures per maximitzar el rendiment de les cel·les de la bateria LTO/LMO.

HA estat millorar els resultats gràcies a verificar més profundament els resultats aplicant modelatge electroquímic per simular reaccions a diferents temperatures i diferents gruixos dels elèctrodes. Aquesta modelització, ha estat en consonància amb els resultats experimentals. Permetre un repòs intermitent de  les bateries durant la descàrrega, en lloc de descarregar-se completament com en els vehicles elèctrics, el rendiment dels elèctrodes van millorar significativament. Llavors, aquest tipus de descàrrega intermitent és molt adequada per a aplicacions estacionàries on les bateries només s'utilitzaran quan hi ha una demanda puntual e intermitent  per estar en repòs la resta del temps.

Tot i que aquestes cel·les optimitzades de bateries LTO/LMO ofereixen molts avantatges,  d'investigació també, s'estan explorant opcions de càtodes que poden millorar les necessitats dels sistemes BTMS. L'experiència obtinguda en el desenvolupament de materials, es combinarà amb la modelització electroquímica d'avantguarda utilitzada  per racionalitzar la investigació de nous materials i dissenys experimentals de bateries per a l'emmagatzematge estacionari.

Font: Yeyoung Ha et al, Impact of Electrode Thickness and Temperature on the Rate Capability of Li4Ti5O12/LiMn2O4 Cells, Journal of The Electrochemical Society (2021). DOI: 10.1149/1945-7111/ac3781


dimecres, 2 de novembre del 2022

Certificació i estàndards.

Des de la parla humana fins al xifratge quàntic, la comunicació es basa en protocols que fan possible que s'entenguin mútuament i poden ser implementats de manera fiable.

En el món de les comunicacions electròniques, la certificació d'estàndards permet a tothom conèixer les regles i les pugui aplicar.


Les organitzacions de normalització i els seus membres busquen models que permetin fer proves digitals i s'allotgin al núvol i siguin cada cop més ràpides, per ajudar a donar resposta al creixent ritme del desenvolupament tecnològic.

Les organitzacions d'estàndards coneixen les seves pròpies tecnologies de manera que, poden definir els requisits amb molta precisió. Poden identificar necessitats i objectius però, en la majoria dels casos, no es disposa d'una experiència interna en el desenvolupament de les proves de certificació.

En el passat, les organitzacions i aliances d'estàndards, van desenvolupar les seves pròpies eines de certificació, normalment utilitzant els recursos dels membres de les seves organitzacions de manera que, acostuma a ser un procés llarg.

Desenvolupar un producte, pot trigar fins a dos anys. En aquest context, el problema no era si es trigava sis a dotze mesos a desenvolupar les eines de certificació d'estàndards automatitzades.

En el context actual, els fabricants necessiten llançar nous productes més ràpidament per tant, impacte en les organitzacions d'estàndards de manera què, estan accelerant els seus desenvolupaments per adaptar-se.

Amb els anys, cada cop més organitzacions estàndards han passat de les eines internes dedicades a eines externes. Coneixen les seves pròpies tecnologies, però estan descobrint que altres organitzacions especialitzades en proves d'estàndards, els podrien permetre disposar dels seu testsbeds  molt més ràpidament. Per accelerar el desenvolupament de proves de certificació d'estàndards, cal accelerar les certificacions de dispositius i millorar les proves d'interoperabilitat.

Alguns protocols, però, requereixen solucions no estàndards, mentre que d'altres poden requerir un seguiment més detallat a nivell de maquinari, ja sigui mitjançant un equip de prova estàndard com un analitzador comercial de xarxa vectorial o, un maquinari personalitzat.

Les solucions basades en la flexibilitat permeten fer:

1.-  Proves patentades, per adaptar-se a estàndards que encara estan en desenvolupament, 

2.- Connectar en bucle en maquinari poc comú 

3.- Validar la interoperabilitat amb una àmplia gamma d'altres dispositius i protocols.

La potencia de la solució, és la manera habitual de gestionar els casos que  permeten afegir o ampliar casos de prova, per adaptar-se als requisits d'interoperabilitat que constantment estan en evolució.

Ramon Gallart