Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 9 d’agost del 2020

Aprofitar el vent i el sol pels vaixells de càrrega.

La indústria marítima mundial, està experimentant una reactivació de l'energia eòlica. Els cilindres metàl·lics, ara giren en les cobertes d’una mitja dotzena de vaixells de càrrega, disminuint les càrregues dels motors dièsel i reduint el consum de combustible.


El disseny del concepte Aquarius Eco Ship inclou veles rígides amb panells solars per frenar el consum de combustible.
Font: Eco Marine Power

El darrer desenvolupament en “propulsió assistida pel vent” prové del Japó. Eco Marine Power (EMP), darrerament va presentar una versió a escala completa del seu sistema EnergySail al Centre de proves d’Onomichi Marine Tech Test a Hiroshima. L'aparell rígid i rectangular és lleugerament corbat  i es pot aprofitar el vent per ajudar a impulsar els vaixells. Els panells solars de qualitat marina, per les superficies poden subministrar electricitat per a il·luminació i equipament de a bord.

Una vela de 4 metres d’alçada, serà provada properament. El dispositiu proporcionarà 1 kWp en potència solar màxima, tot i que la posada en marxa continua avaluant quin tipus de panell fotovoltaic s'ha d'utilitzar.  Encara ha de determinar-se quina potencial potència es pot optenir pel vent en aqeusta vela.

EnergySail és una de les plataformes de tecnologia més gran d'EMP. La firma amb seu a Fukuoka també està desenvolupant un sistema integrat que inclou plaques solars muntades a coberta; bateries marines reciclables; sistemes de càrrega; i programes informàtics que giren automàticament les veles per capturar òptimes quantitats de vent, o com penalitzen aquest dispositius quan no s’utilitzen o quan fa mal temps. El fet de moure una EnergySail (principalment per optimitzar la seva recollida eòlica) pot afectar la quantitat de llum solar que rep, tot i que els panells, encara poden recollir energia solar quan estan amarrats a port.

L’objectiu final de la startup, és hissar aproximadament una dotzena d’EnergiesSails en un camió cisterna o carregador que tingui l’espai disponible en la coberta. Una sèrie d'aquesta mida podria proporcionar estalvis d'energia fins a un 15 %, segons les condicions del vent i la mida del vaixell, segons mostren els models.

Top 7 Green Ship Concepts Using Wind Energy
Font: Marine Inside

Gavin Allwright, secretari de la International Windship Association, assegura que la xifra s’ajusta a les projeccions d’altres tecnologies assistides pel vent, que poden ajudar a les naus a aconseguir un estalvi de combustible entre un 5 i un 20 per cent en comparació amb els bucs típics.  Per exemple, recentment l’empresa finlandesa  Norsepower  va equipar un petrolier de Maersk amb dues veles de rotor giratori. Els dispositius van reduir el consum de combustible del vaixell en un 8,2 per cent  de mitjana durant un període de prova de 12 mesos. 

Les empreses navilieres inverteixen cada cop més en energia neta a mesura que els reguladors internacionals es mouen per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle a nivell global. Gairebé tots els vaixells de càrrega comercial utilitzen fuel per transportar mercaderies a tot el món; en conjunt, contribueixen fins a un 3% del total de les emissions anuals de combustibles fòssils. Les alternatives d’emissió zero com les piles de combustible d’hidrogen  estan a anys per de la comercialització. Però la propulsió assistida pel vent representa una solució més immediata, com a complement.

EnergySail,  EMP es van associar a Teramoto Iron Works,  van construir les primeres veles rígides als anys vuitanta. Es va demostrar que aquests dispositius, anomenats veles JAMDA després de la Japan Marine Machinery Development Association, reduïen el consum de combustible entre un 10 i un 30 per cent en vaixells més petits costaners, malgrat tenir de fer front a alguns problemes tècnics. Tot i això, l'experiment va tenir una vida curta. La reducció dels preus del petroli va erosionar el negoci per millorar les eficiències i els armadors van deixar d'estar interessats.

Actualment, EMP està en contacte  amb diversos armadors per començar a instal·lar el seu complert sistema energètic, possiblement a finals del 2020. Per fer la prova marítima, la startup té previst instal·lar una matriu solar  muntada a la coberta de fins a 25 kWp; paquets de bateries; sistemes informàtics; i una o dues EnergySails. Atkinson assegura que es poden trigar entre dos i tres anys de proves per comprovar si l'equipament pot suportar condicions dures, inclosos vents forts i l'aigua salada corrosiva. 

Panorama - Eco Marine Power Expands Aquarius Eco Ship Project ...
Font: Energias Renovables

Per altre banda, EMP ha començat a provar la part no navegable de la seva plataforma. Durant el Maig del 2019, la companyia va instal·lar una matriu solar d’1,2 kWp  en un gran vaixell  grua propietat del transportista de Singapur Masterbulk. La configuració també inclou un VRLA (regulat per vàlvula de plom-àcid) 3,6 kWh de bateria feta per Furukawa Battery Co i un sistema de supervisió de bord que genera informes automàticament i registre les dades de consum de combustible en temps real i calcula les emissions diàries de diòxid de carboni i de sofre .

EMP va provar prèviament les bateries de Furukawa en un vaixell a Grècia. Durant el dia, les plaques solars van recarregar les bateries, que mantenen la tensió estable i podrien alimentar directament la càrrega de la il·luminació del vaixell. Les bateries també podrien emmagatzemar l’excés d’energia solar per mantenir les llums enceses durant la nit. Es va trigar uns cinc anys de proves per assegurar-se que el sistema era estable. 

Font: Onomichi Marine Tech Test