Per gestionar la demanda d'electricitat d'acord amb el full de ruta energètic de la UE pel 2050, les xarxes elèctriques han de dependre tant de la flexibilitat de l'oferta com de la demanda i s'han d'estructurar com un sistema de sistemes.
La crisi energètica va començar l'estiu del 2021 a causa del baix subministrament de gas natural i que es va deteriorar encara més, amb la invasió russa d'Ucraïna. Tot plegat, ha posat de manifest la necessitat d'una política energètica europea més independent. El full de ruta energètic de la UE pel 2050, mitjançant el qual, la UE vol ser climàticament neutre, és una gran oportunitat per reduir la dependència energètica dels països veïns, però també presenta reptes a resoldre.
En els propers 10 o 30 anys, s'espera que la demanda d'electricitat europea augmenti, la qual cosa requereix que també augmenti el subministrament, especialment de fonts renovables. El problema de les fonts renovables, especialment l'energia solar i eòlica, és que creen patrons energètics variables que de vegades no poden satisfer la demanda, i això pot provocar restriccions de la xarxa.
Per exemple, avui a Europa hi ha aproximadament 1,5 milions de vehicles elèctrics, mentre que l'objectiu de la UE per al 2030 és de 30 milions. Si els 30 milions de vehicles elèctrics es carreguessin al mateix temps amb les xarxes actuals, el sistema no ho suportaria. Per tal de satisfer la demanda elèctrica, el sistema requereix flexibilitat pel costat del consum o flexibilitat pel costat de la generació o, idealment, per ambdues bandes.
Això significa que l'electricitat s'ha de consumir quan es genera. Llavors, com es pot equilibrar aquesta situació? Aquí és on cal introduir altres elements com la capacitat d'emmagatzematge pel costat de l'oferta i la gestió de la demanda pel costat del consum. Això vol dir, per exemple, que els conductors de cotxes elèctrics no poden connectar el seu cotxe quan vulguin; han de triar el moment en què la generació renovable ho permet.
La Xarxa Europea d'Operadors de Sistemes de Transport Electric (ENTSO-E) va publicar un document que presenta una visió integral del que cal per aconseguir un sistema elèctric adequat per a una Europa neutre en emissions de carboni.
Aquest futur sistema d'energia a Europa serà un Sistema de Sistemes, que necessitarà una forta cooperació entre el transport i la distribució, i entre els diferents sistemes energètics. Tots els operadors seran facilitadors clau per fer que aquest futur sistema energètic funcioni.
ENTSO-E, va destacar que aquest sistema d'energia està a l'abast, tot i que cal canviar quatre elements per fer-ho possible: el desenvolupament de la flexibilitat del sistema a gran escala, sincronitzades amb les necessitats futures del sistema i l'eliminació gradual de la generació de combustibles fòssils; un funcionament del sistema que estigui a l'altura del repte d'aquest Sistema de Sistemes molt més complex mitjançant la innovació i la cooperació; un marc regulador facilitador i un disseny de mercat com a facilitador clau.
Des del punt de vista econòmic, l'element de flexibilitat, actualment representa el cost més gran, tot i que Smart Energy Europe (SmartEn), una associació empresarial europea que integra les solucions impulsades pel consumidor de la transició energètica, va publicar un estudi sobre com la demanda podria comportar grans estalvis tant per als consumidors com per als distribuïdors d'electricitat. Segons SmartEn, un escenari que permeti l'activació total de la flexibilitat d'edificis, vehicles elèctrics i indústria pel 2030 podria suposar, cada any, un estalvi de 37,5 milions de tones d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, 11,1 €—29,1 mil milions d'euros estalviats en inversions a la xarxa de distribució, 71.000 milions d'euros estalviats pels consumidors directament, 15,5 TWh (61%) van evitar restriccions de les renovables i 2.700 milions d'euros es van estalviar en la capacitat evitada de generació màxima.
Com més variable sigui el sistema d'energies renovables, més riscos hi ha de congestió al sistema, per la qual cosa cal assegurar-se que els consumidors flexibles realment rebin els senyals per consumir quan hi ha molta generació renovable. Si hi ha massa generació renovable, cal aturar la producció per evitar la congestió del sistema. Però si realment s'estan donant senyals als consumidors que necessiten consumir o emmagatzemar, llavors es redueixen els costos provocat per la menor energia de les renovables.
La millora gradual de la xarxa, l'augment de les energies renovables i la flexibilitat necessària dins de la xarxa també s'estan implementant en diferents ciutats d'Europa. Però s'està treballant per canviar la infraestructura.
Ramon Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada