Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 3 de novembre del 2024

Electrificació de les flotes d'autobusos municipals.

En un article publicat a la revista Transportation Transportation Research i medi ambient, es presenta un nou marc per analitzar l'eficàcia i el potencial de les polítiques d'electrificació de la mobilitat. Aquest marc inclou estimacions detallades dels costos per millorar la infraestructura, així com els costos d'operació i manteniment, el preu de les emissions de carboni i els costos socials associats a la contaminació atmosfèrica en quatre ciutats canadenques.

Segons l'estudi, l'electrificació de les flotes d'autobusos pot proporcionar reduccions significatives tant en les emissions totals de gasos d'efecte hivernacle com en els costos de manteniment i els costos sanitaris vinculats als efectes de la contaminació en la salut pública.


En Es calcula que el 22% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEH) al Canadà provenen del sector del transport. Per això, reduir-ne la dependència és fonamental per assolir els objectius de l’Acord de París. La investigació revela que, entre el 2019 i el 2030, les emissions acumulades de GEH de les flotes d'autobusos a Toronto, Mont-real, Edmonton i Halifax es podrien reduir en un 18,7%, 30,1%, 21,3% i 34,6% respectivament.

L'estudi inclou una àmplia recopilació de dades sobre variables diverses com:

1.- Anàlisi detallada dels vehicles,
2.- Estoc de la flota d'autobusos,
3.- Anys de servei,
4.- Consum de combustible,
5.- Sistemes de propulsió.

Aquestes dades es complementen amb un estudi sobre la transició a la propulsió elèctrica, tenint en compte la vida útil prevista dels autobusos, la probabilitat de supervivència, la demanda futura estimada, i l'anàlisi d'objectius de penetració d'autobusos elèctrics, mètodes de càrrega i quilometratge diari. També s'ha inclòs una anàlisi cost-benefici mitjançant el model de planificació de sistemes d'energia a llarg termini.

Els càlculs inclouen factors com el cost global de generació d'electricitat (especialment per als sistemes elèctrics), els costos dels vehicles, els preus del carboni, i les projeccions de costos d'operació i manteniment, a més dels costos econòmics associats a la contaminació de l'aire i la infraestructura.

El canvi dels autobusos dièsel tradicionals als elèctrics suposa una inversió significativa per als operadors. Tanmateix, una renovació gradual amb la introducció temporal d’autobusos híbrids, com s'ha fet a Toronto i Mont-real, podria reduir els costos inicials i les emissions.

A més, caldrà ajustar paràmetres operatius com el quilometratge diari per optimitzar costos d'operació després de la transició.

Els autobusos elèctrics representen una inversió econòmica important, i també és essencial assegurar que la generació d’electricitat es basi en fonts renovables per maximitzar la reducció d'emissions de GEH. Per tant, la cooperació entre operadors, fabricants d’autobusos i proveïdors d’energia és indispensable.

Font: Owen Waygood de l'École Polytechnique de Montreal