A mesura que les vendes de vehicles elèctrics (VE) continuen creixent i les empreses d’automoció anuncien grans inversions en tecnologia de bateries i vehicles elèctrics, la transició dels vehicles amb motor de combustió cap a motors elèctrics es perfila cada vegada més com una realitat inevitable.
Tot i els avenços constants en la tecnologia i la creixent adopció dels vehicles elèctrics (VE), encara persisteix molta desinformació. A continuació, s’analitzen set dels mites més comuns sobre aquests vehicles:
1. Els cotxes elèctrics sempre seran més cars: És un error pensar que els VE seran inassolibles per sempre. Els preus han baixat molt des de principis de segle, i avui dia s’acosten a la paritat amb els vehicles de combustió en igualtat de prestacions. Per exemple, el cost de les bateries d’ions de liti ha disminuït un 97% des de 1991, i els experts preveuen que continuï reduint-se gràcies a la innovació i l’increment de la producció.
A més, segons el Departament d’Energia dels EUA i la revista Car and Driver Magazine, els VE ja són més econòmics que els de combustió durant el seu cicle de vida, tenint en compte factors com el manteniment, les reparacions, els ajuts governamentals i els costos de combustible. Models com el Chevrolet Bolt EV 2023, amb un preu de 26.595 US$, demostren que la barrera econòmica s’està dissolent.
2. Els cotxes elèctrics sobrecarregaran la xarxa: Alguns temen que l’electrificació massiva sobrecarregarà les xarxes elèctriques, però això és poc probable. Si tots els vehicles fossin elèctrics, la demanda elèctrica augmentaria només un 25%, i aquest increment es produiria gradualment durant dècades, permetent adaptar les infraestructures. A més, les empreses ja estan millorant les xarxes per afrontar aquest canvi.
3. Les bateries dels EV duren poc: Hi ha una percepció equivocada que les bateries dels VE només aguanten uns 100.000 km. No obstant això, les garanties de la majoria de fabricants cobreixen les bateries durant períodes i quilometratges superiors.
L’experiència real dels VE en circulació demostra que mantenen almenys el 80% de la seva capacitat durant més de 300.000 km. Per exemple, el Tesla Model S registra una caiguda inicial del 5% de capacitat després de 80.000 km, seguida d’un altre 5% en els següents 250.000 km.
4. L'oferta i diversitat de cotxes elèctrics encara és petita: Actualment, l’autonomia mitjana d’un VE als EUA és d’uns 400 km per càrrega. Tenint en compte que el 99% dels viatges són inferiors a 150 km i que el conductor mitjà recorre uns 50 km diaris, aquesta autonomia cobreix de sobres les necessitats quotidianes.
Tot i això, és cert que factors com la velocitat elevada o les temperatures extremes poden reduir l’autonomia fins a un 40%. Amb tot, la varietat de models disponibles al mercat està creixent ràpidament, ampliant les opcions per a diferents necessitats.
5. La càrrega sempre serà massa lenta: El temps de càrrega s’ha reduït significativament. Els VE moderns poden carregar-se del 10% al 80% en només 18 minuts en estacions de recàrrega ràpida de potències elevades. A més, nous dissenys de bateries podrien reduir aquest temps a menys de deu minuts en un futur proper.
Tanmateix, per a la majoria de conductors, la càrrega es realitza a casa, a la feina o en zones d’aparcament, eliminant la necessitat de recàrregues constants durant el dia
6. No es poden reciclar les bateries dels vehicles elèctrics: Encara que d’aquí a uns anys les bateries obsoletes augmentaran, ja hi ha empreses desenvolupant tecnologies eficients de reciclatge. A més, moltes bateries retirades dels vehicles poden reutilitzar-se en altres aplicacions, com el suport a les xarxes elèctriques, on la pèrdua del 20% de capacitat no representa un desavantatge significatiu
7. Els vehicles elèctrics són pitjors per al medi ambient: És cert que la fabricació de VE, especialment de les bateries, té un impacte ambiental. No obstant això, diversos estudis del cicle de vida mostren que els VE són més sostenibles que els vehicles de combustió, gràcies a una menor complexitat en el seu muntatge i a una major eficiència energètica.
Mentre que un motor de combustió converteix només el 30% de l’energia del combustible en potència útil, els motors elèctrics aconsegueixen una eficiència del 60% al 77%. A llarg termini, els VE contribueixen més positivament al clima que els vehicles tradicionals.
En general, els vehicles elèctrics són una aposta clara pel futur sostenible de la mobilitat, superant els mites que sovint s’utilitzen per desacreditar-los.
Ramon Gallart
Ramon Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada