Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 3 de juliol del 2019

Transformació de les ciutats pels vehícles autònoms.

Els vehicles autònoms podrien transformar els aparcament i la conducció, segons explica una nova investigació. Els aparcaments podrien albergar més cotxes sense conductors respecte els que  són conduïts pels humans, però els vehicles autònoms també podrien portar saturar els carrers  quan circulin lentament per esperar als seus propietaris, en comptes de pagar per aparcar.


Un vehicle típicament es pasa el 95 % de la seva vida estacionat. La necessitat d'aparcament dels vehicle, ha convertit molts immobles en potencial valuosos garatges d'estacionament, per exemple, als Estats Units, aproximadament 6.500 quilòmetres quadrats de terreny es dedica a l'estacionament, que això significa una superfici més gran que tot l'estat de Connecticut.

Il·lustració d'un automòbil que pot o no estar a punt d'aparcar al costat d'un carrer de la ciutat.
Font: iStockphoto

Els vehicles autònoms podrien, en principi, transformar els estacionaments. Quan la gent aparca els cotxes, necessiten espai per obrir les portes i allunyar-se, però els cotxes sense conductor no necessiten aquest espai. I els estacionaments dedicats als vehicles autònoms no requereixen ascensors ni escales, els propietaris podrien simplement deixar-los en les màquines a l'entrada o en una altra destinació i deixar que els vehicles es fessin ells sols.

Per veure quants vehicles autònoms podrien augmentar la capacitat d'estacionaments, els investigadors de la Universitat de Toronto van calcular la grandària òptima de les xarxes en què els automòbils sense conductor estacionaven. Si una xarxa és massa gran, un vehicle autònom triga més a sortir, ja que els cotxes circumdants s'han de desplaçar segons sigui necessari. Si una graella és massa petita, es perd espai.

Els investigadors van desenvolupar un model informàtic que simulava els efectes de diversos dissenys per a estacionaments autònoms. Van trobar que tals lots podien allotjar entre un 62 i un 87 per cent més de cotxes respecte els de vehicles convencionals. Aquesta utilitzacióde l'espai més eficient, podria fer útils petits aparcaments i, possiblement, alliberar l'espai urbà, de manera que aquesta superficie es podria destinar a altres activitats: espai residencial, o potser zones verdes per a tothom.

Il·lustració comparant l'estacionament tradicional amb el disseny de l'investigador.
Font: Sina Bahrami

Els investigadors van publicar el seu treball en el número de març del 2018 de la revista Transportation Research Part B: Metodològica . Ara investiguen com els estacionaments autònoms de vehicles podrien arribar a ser encara més eficients si saben quan els cotxes sense conductors tenen programat arribar i sortir.

No obstant això, si els propietaris d'automòbils volen evitar pagar l'estacionament i decideixen que els seus vehicles autònoms haurien de circular pels carrers, es podria produir una saturació.


Els cotxes sense conductor que circulen en comptes d'aparcar, poden empitjorar el trànsit simplement augmentant el nombre de vehicles als carrers. S'estima que, fins i tot després de facturar en energia, la depreciació, el desgast i el manteniment, circular pels carrer només pot costar de 29 a 50 cèntims per hora. Els seus models informàtics suggereixen que almenys 2,000 vehicles autònomss buits al centre d'una ciutat com San Francisco, poden alentir el trànsit a menys de 2 milles per hora.

Prevenir aquest futur regulant aquesta situació, és un repte, ja que qualsevol llei que, per exemple, es dirigeixi als vehicles autònoms que circulin durant més de 10 minuts sense un passatger també pot discriminar els vehicles que viatgen per motius diferents al d'evitar l'estacionament, com ara recollir/lliurar paquets.

Una forma podria ser posar un preu de congestió, on els automobilistes paguin bàsicament una tarifa per entrar als centres de la ciutat i altres àrees potencialment congestionades.

Font: Univertistat de Toronto