Les tecnologies d'energia renovables aprofiten tots els racons de la terra. Per exemple, turbines que generen energia al fons del mar i mar endins, grans catifes de panells solars en els desolats deserts, etc. també, els aqüífers volcànics, els corrents de vent de muntanya i els sistemes de clavegueram urbans contribueixen a produir electricitat.
Per a Makani , una companyia d'energia eòlica aerotransportada, aposta per aprofitat el proper lloc a una alçada 300 metres volant a l'aire.
La spin-off de Califòrnia va sortir del laboratori de tecnologia experimental de X -Alphabet, o moon shot factory, per convertir-se en un negoci independent de la matriu de Google. Makani també està associant-se amb la Royal Dutch Shell per intentar llançar els kites d'alta velocitat d'aquesta spin-off on encar no ha volat abans fora dels EUA.
Font: Makani |
A partir d'aquest any, Makani començarà a provar un sistema flotant per a un dels seus estels al Metcentre , una instal·lació de proves de vent a alta mar al sud-oest de Noruega. L'estel s'adherirà a una petita boia, que serà amarrada amb una línia sintètica i un àncora de gravetat. L'objectiu és operar on les turbines flotants eòliques d' avui no ho poden fer, ja sigui perquè és massa difícil o prohibitiu en els costos per construir aqeust tipus de plataformes.
Dos terços de les aigües costaneres a nivell mundial són massa profunds per a la tecnologia eòlica actual per accedir econòmicament a aquests recursos. Aquí és on es creu que Makani pot ajudar.
Makani és una de les poques empreses que busquen aprofitar els vents amb velocitat més alta, més consistents que bufen a altituds més altes respecte les turbines eòliques convencionals. Makani haq obtingut desenes de milions de dòlars de suport de Google i l' Agència de Projectes d'Investigació Avançada-Energia al Departament d'Energia dels EUA. La spin-off, ha aconseguit augmentar la potencia inicial del seu estel de prova de 20 kW en un prototip comercial de 600 kW, aue actualemtn, els enginyers estan provant en un lloc de Parker Ranch, Hawaii.
El prototip actual presenta una ala de fibra de carboni que abasta 26 metres, o també, sobre l'envergadura d'un petit avió de reacció. Una base que s'estén prop de mig quilòmetre de longitud connecta l'estel a una estació de terra. Abans del vol, l'estació ha de gira per col·locar-se de forma correcta orientat al vent del cometa. Els enginyers utilitzen un sistema de control de vol per girar els vuit rotors de l'estel i aixecar-lo verticalment, com ho faria un potent avió.
Una vegada que l'estel arriba a una alçada d'uns 300 metres, comença a a fer girar els rotors per fer electricitat gràcies un generador d'imants permanent. L'electricitat s'envia a la base de terra i es transfereix a la xarxa. Makani diu que els seus cometes són un 90 per cent més lleugers que les turbines d'una potència similar, a causa de l'ús de "electrònica lleugera i programari intel·ligent" en comptes d'acer.
A mesura que Makani s'anira implatntat a les costes escarpades de Noruega, els enginyers adaptaran aquest sistema també pel mar. Aquí, és on entra en joc la Shell.
Font: Metcetre |
El gegant energètic, que va obtenir un benefici de 21.400 milions de dòlars a l'any 2018, compta amb dècades d'experiència en sistemes offshore per a la producció de petroli i gas. També està invertint fortament en combustibles alternatius, sistemes de xarxes i tecnologies renovables primerenques. Durant les últimes setmanes, Shell va anunciar que estava adquirint Sonnen , una empresa alemanya d'emmagatzematge d'energia, i Greenlots, i start-up de vehicles elèctrics. Amb Makani, Shell és un accionista minoritari i soci tècnic, tot i que els termes d'acord romanen confidencials.
Shell té grans ambicions per fer créixer el seu negoci energètic renovable, i es veu un gran potencial en el vent flotant a alta mar.
Els moviments de Shell reflecteixen un ampli impuls per diversificar les seves carteres d'energia. A mesura que les xarxes de transport globals -els cotxes, els camions, els trens, els vaixells- siguin electrifics, aquestes empreses tendeixen a reclamar una part d'aquest futur. Al mateix temps, els països i les empreses a tot el món estan adoptant estratègies de canvi climàtic de manera que pressionen reemplaçar els combustibles fòssils amb tecnologies amb baix contingut en carboni.
Per altre banda, hi han opinions escèptiques sobre aquests cometes d'energia eòlica per poder competir amb parcs eòlics flotants a l'aire lliure, fins i tot si aquests podran accedir a localitats més complicades. Les turbines d'alta volada probablement no podran produir energia a un cost similar o menor d'electricitat que els projectes pilots que apareixen a tot el món. Encara no està clar com es regularan els kits volants.
No obstant això, els sistemes eòlics aerotransportats podrien establir un mercat de nínxol sòlid en altres terrenys amb potencial, com ara zones de muntanya on és massa fred o fosc, per utilitzar panells solars o massa complicat per instal·lar aerogeneradors. "
Font: IEEE Spectrum
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada