Aquest excedent, porta al anomenat preu negatiu del mercat energètic. La solució podria passar per fer possible emmagatzemar tota l’energia renovable en forma d’hidrogen mitjançant un simple procés químic anomenat electròlisi.
Un senzill procés químic proporciona opcions de transport més net. De les lliçons bàsiques de química, es sap que quan es divideix una molècules d’aigua amb corrent directe, s'obté hidrogen i oxigen per separat. Aquest procés s’anomena electròlisi. Aquest senzill procés produeix hidrogen per a aplicacions de transport com serien els vehicles de combustible (FCV). Cada cop és més popular perquè la major penetració de les renovables porta a preus negatius, cosa que significa que els consumidors podrien penalitzar per produir amb fonts renovables. Quan això passa a última hora i a primera hora del matí, la demanda d’electricitat no és elevada. Així, en lloc de reduir aquest excés d’energia, es podria emmagatzemar com a hidrogen.
Font: EIA "La generació elèctrica renovable dels EUA s'ha duplicat des del 2008" |
Els membres de la FCHEA Toyota i Fuel Cell Energy van anunciar la instal·lació d’una central elèctrica de megawatts al Port de Long Beach, a Califòrnia, que generarà, no només electricitat, sinó també, combustible d’hidrogen 100% renovable, a través del biogàs a partir de residus lactis de bestiar boví. Toyota comprarà l’hidrogen per als seus cotxes amb piles de combustible i camions de gran pes que s'utilitzen al port.
Amb les cada vegada més grans quantitats de fonts renovables a la xarxa elèctrica, la necessitat d’emmagatzemar hidrogen només augmentarà, quan els vehícles electrics i e la mobilitat utilitzin energies netes. La tecnologia d’emmagatzematge d’hidrogen per als vehicles amb pila de combustible no és nova . A causa de la gamma dels FCV, l'adaptabilitat i el temps de recàrrega, hi ha investigacions que proposen les piles de combustible com dominants de la indústria automobilística.
A partir dels preus negatius que es produeixen als mercats energètics, quan hi ha massa oferta i poca demanda conjuntamente amb més renovables a la xarxa elèctrica, es quan produeixen més casos de preus negatius. Això iomplica un cost per a la xarxa elèctrica. Per tant, cal una aplicació que redueixi aquest cost. El preu negatiu proporciona una aplicació pràctica com podrai ser la de fer més interconnexions de transport d’alta tensió, però requereix temps i diners, fins i tot si la indústria està d’acord amb qui ho ha de pagar.
Font: Departament de Supervisió del Mercat, CAISO. Juny de 2018 |
Per exemple, si s'observa la xarxa de Califòrnia, on hi ha l'objectiu d’arribar al 50% de les seves necessitats elèctriques d’energia siguin renovable per al 2030, serà possible perquè Califòrnia disposarà del 33% del fonts renovables per aquest 2020. La capacitat instal·lada d’energia solar és aproximadament del 25% de la demanda màxima de Califòrnia .
La producció d'energia renovable, és a dir, la solar, es va reduir per l'operador independent del sistema (ISO) de Califòrnia. Quan hi ha preu negatiu, el que es far és, disminuir la generació de renovables.
Aquest preu negatiu, no passa només a Califòrnia, això passa allà on hi ha renovables connectades al sistema i on hi ha transparència de preus a causa del mercat energètic. Com que, cada vegada hi han més estats nord-americans en mercats organitzats que adopten legislació sobre energies netes (per exemple, Minnesota a MISO, Nova York a NYISO i Massachusetts a ISO-NE), sorgiran preus negatius. I els preus negatius condueixen a la reducció de les renovables perquè la major part de la producció renovable es produeix quan la demanda és baixa. Per això es proposa utlitizar aqeustes valls de consum per fer electròlisi i així, poder emmagatzemar aquesta energia elèctrica en hidrogen per ser usat en la mobilitat, per exemple, per vehicles amb pila de combustible.
Estats com Califòrnia, lideren la indústria, atraient així grans noms com Toyota. D’aquí que els preus negatius com a conseqüència d’una major penetració de les renovables proporcionin un camí clar per a opcions de transport més netes.
Font:IEEE Smart Grids
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada