Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 28 de juny del 2020

Desigualtat energètica.

Investigadors de la Universitat de Leeds, van combinar dades de la Unió Europea i el Banc Mundial per calcular la distribució de les petjades energètiques

Aquest estudi, demostra que les petjades energètiques creixen amb la despesa i, com a conseqüència, es distribueixen desigualment. Entre tots els països i classes d’ingressos de l’estudi, el 10% superior consumeix aproximadament 20 vegades més energia que el 10% inferior.

Resultado de imagen de desigualdad energetica
Font: La voz de Galicia

A més, a mesura que augmenten els ingressos, les persones gasten més dels seus diners en béns que consumeixen molta energia, com ara vacances o cotxes, fet que comporta una elevada desigualtat energètica. De fet, els investigadors han trobat que els consumidors principals del 10% més utilitzen 187 vegades més energia de combustible en vehicles respecte al 10% inferior.

Extrema desigualtat energètica en el transport

El transport presentava una de les més grans desigualtats, amb el 10% més gran dels consumidors que utilitzen més de la meitat de l’energia relacionada amb la mobilitat, la gran majoria basada en combustibles fòssils. En canvi, els combustibles residencials, com els que s’utilitzen en la cuina i la calefacció, i l’electricitat es distribueixen molt més equitativament, el 10% superior dels consumidors consumeix aproximadament un terç del total.

Els resultats exposen la diversitat de béns i serveis en termes de distribució i necessitats energètiques. Els investigadors també identifiquen les àrees clau en què s’hauria de reduir el consum.

Les categories de consum relacionades amb el transport són entre les menys igualades. Sense reduir la demanda energètica d'aquests serveis, ja sigui mitjançant taxes, promovent el transport públic i limitant l'ús de vehicles privats, o tecnologies alternatives com són els vehicles elèctrics, l'estudi proposa que si els ingressos i la riquesa milloren, el nostre consum de combustible fòssil en el transport es disminuirà.

Desigualtat energètica entre països

L’estudi posa de manifest la distribució desigual de les petjades energètiques entre països, amb un 20% de ciutadans del Regne Unit pertanyent al 5% més gran dels consumidors d’energia, juntament amb el 40% de ciutadans alemanys i el 100% de la població de Luxemburg.

Mentrestant, només el 2% de la població xinesa es troba en el 5% més gran dels consumidors d'energia i només el 0,02% de la població índia.

La energía en la sociedad - Magnaplus

El 20% més pobre de la població del Regne Unit encara consumeix més de cinc vegades més energia per persona que el 84% inferior a l'Índia, és un grup d'aproximadament mil milions de persones.

Aquest resultats demostren que es pot mesurar les petjades energètiques de tot tipus de béns i serveis, a tot el món, de manera comparable. Aquest tipus de recerca és molt prometedora per modelar les implicacions distributives futures de les polítiques climàtiques i energètiques.

El creixement i l'augment del consum continuen essent objectius fonamentals de la política i l'economia actuals. La transició cap a una energia de carboni zero, es facilitarà mitjançant la reducció de la demanda, cosa que significa que els principals consumidors jugaran un paper important en la reducció del consum energètic en excés.

Els autors adverteixen que, sense reduccions del consum i intervencions polítiques importants, el 2050 les empremtes energètiques es podrien duplicar del que eren el 2011, fins i tot si l’eficiència energètica millora.

Si es consideren les categories de consum examinades, hi podria haver un augment del 31% atribuït al combustible únic del vehicle i un altre 33% a la calefacció i l’electricitat. Si el transport continua confiant en combustibles fòssils, aquest augment seria desastrós per al clima.

Tot i això, l'estudi suggereix que es pot prevenir la desigualtat persistent mitjançant una intervenció adequada. Les diferents categories requereixen diferents formes d’acció: el consum intensiu d’energia, com els avions i els vehicles i camions, que es produeix majoritàriament amb ingressos elevats, es podria regular mitjançant impostos energètics, per exemple, mentre que la petjada energètica de la calefacció i l’electricitat es pot reduir de forma massiva amb programes d’inversions públiques a escala a la restauració d’habitatges


Brillant llum sobre la desigualtat energètica internacional
Font: Universitat de Leeds

Cal tenir en compte seriosament la manera de canviar la distribució enormement desigual del consum d'energia global per fer-hi front. el dilema de proporcionar una vida digna a tothom a la vegada que protegeix el clima i els ecosistemes.

Font: Universitat de Leeds