Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dijous, 5 de març del 2020

Internet per pneumàtics.

Quan es parla de "5G" , s'associa a la telèfonia intel·ligent i en concret en els smartphones, no en els pneumàtics del cotxe.


Pirelli, ha desenvolupat el Cyber ​​Tire, un pneumàtic intel·ligent que llegeix la superfície de la carretera i transmet dades clau - incloent el risc potencial del aquaplaning - al llarg d'una xarxa de comunicacions 5G.

Resultado de imagen de cyber tire
Font: Automoto.it


Pirelli va demostrar el seu Cyber ​​Tire, en una conferència organitzada per l'Associació 5G Automotive, en l'edifici Lingotto de Torí, Itàlia. Aquest és l’antiga fàbrica de Fiat, on els models clàssics com el Torpedo i el 500 (el darrer conegut com Topolino o “Little Mouse”) es barrejaven al voltant de la seva pista de prova de tres quart de milla coberta al començament dels anys vint. Els enginyers d'aquesta època, per descomptat, no podien visualitzar com la tecnologia digital transformaria els automòbils, i molt menys com  revolucionaria els pneumàtics que ha millorat notablement el seu rendiment, durabilitat i seguretat.

Utilitzant un Audi A8 com a cotxe de prova, els pneumàtics dissenyats amb capacitat de comunicació de Pirelli, van enviar advertències en temps real de condicions que podien provocar perdua d'adherència  a un Audi Q8, aprofitant l’ample de banda amb la baixa latència del 5G. Corrado Rocca, responsable de Cyber ​​R+D de Pirelli, va dir que un acceleròmetre muntat dins del propi pneumàtic,  mesura precisament les forces de que actuen en els tres eixos i això és millor  que instal·lar.los en  llandes de les rodes, que actualment  envien informació sobre la  pressió dels pneumàtics en molts cotxes moderns.  llavors, si aquests sensors, es munten en els pneumàtica, inclouen la capacitat de detectar aigua, gel o altres condicions de vialitat de la carretera.

Resultado de imagen de cyber tire
Font: Industry Global News

Les dades del sensor, es poden utilitzar en benefici immediat de la seguretat i els sistemes autònoms a bord d’un cotxe. També es pot utilitzar en el terrenyemergent i creixent de les comunicacions vehicle-to-vehicle (V2V) o vehicle-to-x (V2X), cosa que significa que el pneumàtic podria convertir-se en un actor crític en un ecosistema més ampli de seguretat i trànsit en xarxa. gestió. Els escenaris obvis inclouen un cotxe a l’autopista que de sobte es troba amb gel, amb pneumàtics que instantàniament envien avisos de perill visual o d’àudio no només a aquell cotxe, sinó també a vehicles i vianants propers, que anuncia del perill potencial, per poder ajustar la velocitat.

No hi ha cap altre element del cotxe tan connectat a la carretera com el pneumàtic, hi ha molts sensors moderns; lidar, sonar, càmeres, però cap altra que estigui en contacte amb la calçada.

Pràcticament tots els cotxes nous estan equipats amb sistemes de frens anti-bloqueig (ABS) i sistemes electrònics de control d’estabilitat (ESC), que també interactuen  quan les rodes d’un cotxe comencen a relliscar o quan un cotxe comença a derrapar i sortir-se de la trajectòria prevista pel conductor. Però el Cyber ​​Tire podria millorar molt més aquests sistemes,  permetent  a un cotxe ajustar de forma proactiva aquests sistemes de seguretat.

Pirelli 'Cyber Tire': así el es el primer neumático "inteligente" conectado por medio de 5G
Font: Pirelli

Com que es pot detectar com està la carretera constantment, es pot advertir del risc i poder actuar abans de perdre el control del cotxe. L'avís podria aparèixer en una pantalla o el cotxe podria decidir automàticament corregir-lo amb l'ABS o l'ESC.

A banda de les dades sobre càrregues dinàmiques, el sensor intern del Cyber ​​Tire també pot intercanviar informació específica dins del cotxe sobre el model de pneumàtics o els quilòmetres de recorregut que han fet.

Pirelli també desenvolupa la tecnologia per a  curses en circuits i curses pels aficionats a la conducció, amb el seu pneumàtic Italia Track Adrenaline. Amb les temperatures dels pneumàtics que afecten notablement la tracció, el desgast i la seguretat, aquesta versió monitoritza les temperatures, la pressió i les forces de gestió en temps real. Això combinat amb les dades del GPS i la telemetria de a bord, pot ajudar als conductors a millorar les seves habilitats a la pista. El sistema podria proporcionar  senzilles instruccions en temps real (com ara les visualitzacions en pantalla amb codis de colors a mesura que un pneumàtic puja o supera la temperatura òptima de funcionament) o utilitzant eines de telemetria  per obtenir una anàlisi  del rendiment del pneumàtic després d'un viatge o cursa. (Als nivells més alts de cursa de Fórmula-1 , els cotxes estan equipats amb aproximadament 140 sensors, que recullen de 20 a 30 megabytes de dades de telemetria peer cada volta).


Diagrama isomètric d’un edifici que borda una carretera amb cotxes.  Dos dels cotxes han destacat els pneumàtics que emeten un senyal a una torre del mòbil.
Font: Pirelli
Amb els sistemes 5G, V2V i V2X encara en fase de desenvolupament, Pirelli no pot dir quan arribarà al mercat els pneumàtics amb sensors. Els fabricants automobilístics es foclitzen en l’adopció d'aquesta nova tecnologia dels pneumàtics; són molts pocs ñes que no innoven fins que estiguin segurs que els consumidors vulguin pagar per aqesuta fucnionalitat. Les companyies automobilístiques també es mostren prudents per cedir els seus cotxes a proveïdors externs, testimoni de les relacions d’Apple CarPlay i Android Auto. Però Pirelli treballa amb grans fabricants d'automòbils per integrar la tecnologia. 

Igual que va passar amb l’ABS en les seves primeres etapes, els pneumàtics intel·ligents podrien esdevenir habituals als vehicles d’aquí a una dècada. 

Font: Pirelli