Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 26 de juliol del 2020

El ferrocarril elèctric subterrani de Budapest, després de més de 120 anys.

A mesura que la població de Budapest creixia a finals del 1800, els carrers s’estaven congestionant amb els tramvia elèctrics. Les autoritats de la ciutat van començar a buscar una forma convenient perquè la gent viatgés per la ciutat reduint la congestió als carrers. La seva solució va ser,  construir un sistema de transport públic sota terra.

Es va necessitar una mica menys de dos anys per construir un ferrocarril elèctric subterrani: La linea-1 del metro de Budapest. El primer ferrocarril d'aquest tipus a l'Europa continental, va començar a operar en el 1896. El túnel que va utilitzar es va construir amb eines modernes com eren les batedores de ciment elèctriques i les excavadores.

Un tramvia original de la línia de metro número 1 de Budapest que es mostra al Museu del Ferrocarril del metro de Budapest.

Foto: Peter Kadar Un tramvia original de la línia de metro número 1 de Budapest que es mostra al Museu del Ferrocarril del metro de Budapest.


Entre els elements innovadors del ferrocarril es trobaven els tramvies bidireccionals; il·luminació elèctrica a les estacions de metro i del tramvia; i una estructura de catenària en lloc d’un sistema de tercera via per a l’alimentació.

La línia de Budapest, encara en ús avui en dia amb més de 120 anys després de la seva inauguració.
Administrada pel Centre d’Història de l’ IEEE i recolzat per donants, el programa Milestone reconeix els desenvolupaments tècnics destacats a tot el món. La Secció IEEE d'Hongria va ser la patrocinadora. El sistema ferroviari va influir en la construcció i el disseny del metro a Boston, Buenos Aires, París i altres ciutats del món.

EL TÚNEL

La línia de metro funciona per sota d'Avinguda Andrassy, ​​que connecta el centre de la ciutat —Vorosmarty Square— amb el parc de la ciutat. A la dècada del 1890, l’avinguda només permetia el trànsit de vianants, per la qual cosa les autoritats de la ciutat van decidir que seria un lloc ideal per començar la construcció, la qual, va començar en el 1894.

Metro de Budapest - Wikipedia, la enciclopedia libre
Afegeix un títol


El principal canal de clavegueram que corria per sota de l’avinguda presentava un repte, ja que, limitava com seria l’altura del túnel. Els treballadors havien de fer servir tècniques de "descobrir i cobrir" per construir l'estructura. Per això, van excavar una rasa poc profunda i van construir el túnel al seu interior. El carrer es va reconstruir sobre el túnel un cop finalitzada l’estructura. Va ser la primera vegada que es va utilitzar la tècnica de "descobrir i cobrir" per crear un túnel sota una carretera principal.

Per construir el túnel, es va utilitzar el formigó armat amb xapes de ferro en lloc de maons,  perquè era lleuger, fort i tenia una vida útil llarga, segons l’ entrada en Wiki History History and Technology sobre la fita. El ciment armat, també es va utilitzar per construir les guixetes de bitllets, plataformes d’estacions i les entrades per a  les 11 estacions del metro al llarg d'una recorregut de 4 km.
Per completar el projecte es van emprar 2.000 treballadors de la construcció, durant només 21 mesos.

NOVES INNOVACIONS


Tot i que no va ser el primer sistema de trens subterranis, la línia de metro de Budapest va ser la precursora del metro actual. Va ser el primer ferrocarril subterrani que va utilitzar cotxes de tramvia bidireccionals: cabines a qualsevol dels extrems del tren, cadascuna amb el seu propi maquinista. 

Aleshores, altres trens subterranis utilitzaven locomotores amb un únic maquinista, que operava un interruptor commutat  per canviar el tren cap a una altra via. Això era limitat on el tren podia canviar de direcció. Els trens bidireccionals, però, van proporcionar als conductors la capacitat de revertir la direcció quan fos necessari, permetent més flexibilitat.

Els vagons de tramvia existents es van modificar per adaptar-se a les restriccions d'alçada del túnel. En aquell moment, els vehicles ferroviaris estàndards eren massa alts per al túnel de 3 metres. Cada tramvia tenia dos xassís que suportaven el vehicle i li proporcionaven la tracció i la frenada, però feien que els cotxes fossin massa grans per al túnel. Per rebaixar l'alçada dels cotxes, els enginyers van construir un xassís de planta baixa. Tenia rodes fixes enganxades a una base amb un petit eix, així com un disc i un motor de fre. Cada carruatge estava connectat per un xassís, que feia servir bola i acoblador.

Millennium Underground Museum, Budapest - Kilátó Clubhouse ...


La línia de Budapest va ser el primer tramvia de planta baixa del món. Per alimentar el sistema ferroviari, els enginyers van instal·lar línies aèries en lloc de col·locar un sistema convencional de tercera via al llarg de les vies. Els trens utilitzaven col·lectors de corrent elèctric per connectar-se amb els cables generals.

Es va construir una central elècrica al carrer Akacfa, a uns cinc blocs al sud de l’avinguda Andrassy, ​​on es generava amb corrent continua de 350 volts per al ferrocarril. El sistema actual va alimentar el tramvia, així com els llums dels cotxes i estacions. Budapest va ser la primera ciutat del món a utilitzar el sistema de col·lectors de corrent elèctric sota terra. La placa Milestone va col·locar a l'entrada de la primera estació, que ara, és el lloc del museu del ferrocarril de metro de Budapest. La placa diu:

En el 1896 es va inaugurar la línia 1 de metro de Budapest, el primer ferrocarril subterrani dissenyat específicament amb energia elèctrica, en lloc d'adaptar-se a sistemes de vapor. Va oferir diversos elements innovadors, incloent carruatges de motors bidireccionals,  i il·luminació elèctrica a les estacions i carruatges. El disseny d'aquesta línia va influir en la construcció del metro posterior a Boston, París, Berlín i altres zones metropolitanes a tot el món.


Font: IEEE Spectrum