Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 9 de maig del 2021

Autobusos d'hidrogen a la ciutat escocesa d'Aberdeen.

La ciutat escocesa d'Aberdeen va gaudir d'un boom després del descobriment del petroli al mar del Nord als anys seixanta, el qual va desenvolupar un paper central en la seva indústria.

Ara es prepara per llançar una flota dels primers autobusos de dos pisos amb hidrogen del món, ja que intenta reduir la contaminació de l’aire i així, transformar-se en una economia verda.

Els 15 vehicles emeten vapor d’aigua en lloc de monòxid de carboni i es troben en la fase final de les proves abans de posar-se en servei a les rutes  de la ciutat. Els autobusos utilitzaran una existent estació de producció i repostatge d’hidrogen que es va obrir en el 2015. De moment Aberdeen produeix 500 kg d'hidrogen verd cada dia.

L'objectiu és tenir un hub d'hidrogen en tres anys que produeixi tres tones i mitja de gas al dia. Els autobusos de color verd i blanc, construïts per la companyia Wrightbus a Irlanda del Nord, costen 500.000 lliures (658.000 dòlars, 555.000 euros) cadascun.

Complementen la flota existent de furgonetes municipals i escombradores de carretera que ja funcionen amb hidrogen i electricitat.  La ciutat espera que el projecte de 8,3 milions de lliures, finançat parcialment pel govern escocès i la Unió Europea, ajudi a desenvolupar una indústria d’hidrogen a la regió a mesura que creixi la demanda.

La tecnologia de l’hidrogen és present des de fa diversos anys, però la demanda de gas s’ha multiplicat per tres des del 1975, segons l’Agència Internacional de l’Energia. El gas es pot produir mitjançant electròlisi, que consisteix a fer passar un corrent elèctric a través de l’aigua per dividir-lo en hidrogen i oxigen, reduint les emissions de carboni.

Però el desenvolupament de la infraestructura necessària és lent, això, frena l’adopció generalitzada de la tecnologia.

Els projectes que utilitzen tecnologia d’hidrogen han augmentat en freqüència a mesura que les empreses i els governs intenten reduir les emissions de carboni i la contaminació de l’aire, sobretot pel transport per carretera .

Eficiència i avituallament

En el 2019, es va desplegar el primer sistema d’autobusos alimentat per hidrogen del món a la ciutat de Pau, al sud-oest de França. El sistema, anomenat Febus, utilitza autobusos Van Hool de 18 metres de longitud en una línia dedicada de sis 6 km al centre de la ciutat.

Actualment, Escòcia està provant el primer transbordador alimentat amb hidrogen del món al European Marine Energy Center, a l’illa de les krcades, a l’extrem de la costa nord-est del país.

A Anglaterra també s’està provant un tren que funciona amb hidrogen, amb l’objectiu de transportar passatgers a finals de l’any vinent. Al Regne Unit, el combustible hidrogen, costa entre 10 i 15 lliures per kg i els preus varien en funció de la disponibilitat de les estacions de combustible.

El autobusos de doble pis,  alimentats per hidrogen es poden mantenir i repostar al mateix cost que els autobusos dièsel. Els vehicles són tan eficients com els seus equivalents elèctrics i que el subministrament de combustible dura menys de 10 minuts. També són més silenciosos i proporcionen una acceleració més suau que els autobusos convencionals.

És una oportunitat de mirar el transport generalment sobre com es pot afavorir un canvi de model, l'important del projecte és que s'ha d'entendre la fiabilitat i el rendiment d'aquests vehicles.

Font: Ciutat escocesa d'Aberdeen