La demanda d’energia al Regne Unit s’ha de reduir significativament si es volen assolir els objectius de zero emissions netes.
Segons l'informe del Centre de Recerca en Solucions de Demanda d’Energia (CREDS) la reducció d'emissions no seran suficients.
L'informe s'afegeix a la base d'evidències que està reunint l'equip de recerca CREDS sobre la importància del consum d'energia per assolir el netzero. Ja s'ha demostrat que les millores en l'eficiència energètica han generat més reducció de les emissions de carboni que qualsevol altra cosa, i que a nivell mundial són possibles millores massives d’eficiència. Aquest informe inclou una anàlisi detallada de com el Regne Unit pot reduir a la meitat el seu consum d’energia pel 2050.
Sense una reducció de la demanda d'energia no serà possible assolir l'objectiu de reduir el 78% les emissions del Regne Unit per sota dels nivells del 1990, ni assolir l'objectiu netzero pel 2050. No obstant, continua explicant com seria possible que el Regne Unit reduís a la meitat la demanda d’energia, amb mesures destinades a reduir l’ús en àrees com ara el transport, els aliments i la calefacció de la llar.
El CREDS, ha modelat quatre possibles escenaris d’energia:
Ignorar: Mantenir la demanda energètica existent,
Dirigir: Mantenir la demanda existent, però intentar reduir les emissions a zero,
Shift: Seguir un ambiciós programa d’intervencions amb la tecnologia existent.
Transformar: Utilitzar les tecnologies transformadores per canviar l’estil de vida i les pràctiques.
Sota els escenaris tres i quatre, hi hauria un canvi radical en el model de vida quotidiana, tot i que cap dels escenaris de baixa demanda energètica (LED) compromet la qualitat de vida actual.
La mobilitat
L'informe assenyala que tres quartes parts del consum d'energia provenen del transport rodat per carretera i el 24% del transport aeri. Les recomanacions de LED inclouen:
1.- Sense expansió de carreteres ni aeroports.
2.- Sense desenvolupament ecològic.
3.- Carreteres que es reutilitzaran per a una mobilitat compartida i activa.
Per això caldria duplicar la inversió en transport públic i augmentar les xarxes per anar en bicicleta a tota la zona urbana. L’ús del cotxe per una sola persona hauria de ser inacceptable i finalment aplicar una elevada fiscalitat en els casos que hi hagin més d’un cotxe per llar. També caldria reduir el parc nacional d'automòbils i aconseguir una menor demanda d’aviació, mitjançant la sensibilització del públic.
La nutrició
El 11% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle del Regne Unit són atribuïbles a l'agricultura i l'ús del sòl, per això el CREDS recomana:
Segons l’escenari tres, la ingesta calorífica diària d’adults s’hauria de reduir un 15%. En l’escenari quart, s’hauria de reduir un 27%. En ambdós escenaris, el nombre d'omnívors s'hauria de reduir dràsticament, passant dels dos terços de la població a menys del 20%. Mentrestant, el nombre de vegetarians hauria de créixer fortament.
La calefacció a les llars
Va ser el 15,2% del total de les emissions nacionals de gasos d’efecte hivernacle en el 2020, una quota que ha anat augmentant constantment des dels anys noranta. Segons els dos escenaris actius de CREDS, preveu una sèrie de moviments que inclouen:
1.- Extingir les calderes de gas i substituir-les gradualment per bombes de calor.
2.- Planteja una setmana de quatre dies i treballar més des de casa.
3.- No haurien d'haver en el 2035, calefacció ni cuines ni forns de gas.
Si s'adopten les mesures més radicals, el Regne Unit podria reduir a la meitat la demanda d'energia i, seguint l'escenari tres, es podria reduir un 40%.
Les millores en l'eficiència energètica de les bombes de calor, els vehicles elèctrics i l'adequació de la llar, per exemple, no són les úniques opcions per reduir la demanda d'energia. De fet, l'anàlisi dels escenaris demostra que, només implementant l'eficiència energètica sense considerar canvis més amplis en els patrons de consum i la reducció de la demanda de serveis energètics, és molt difícil d’aconseguir el netzero.
Sense una reducció de la demanda d'energia no serà possible assolir l'objectiu de reducció d'emissions del Regne Unit en un 78% per sota dels nivells del 1990, ni l'objectiu netzero del 2050. El govern del Regne Unit encara no ha definit com contribuirà la demanda d'energia per assolir les ambicions climàtiques. Tenint en compte les evidències presentades, és imprescindible que el govern del Regne Unit expliqui una estratègia detallada i polítiques de suport per permetre que la reducció de la demanda energètica compleixi el seu paper necessari per aconseguir ràpides reduccions d'emissions al Regne Unit.
Font: Universitat d'Oxford
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada