La majoria de vehicles elèctrics estan equipats amb bateries d’ions de liti, una tecnologia similar a la que s’utilitza en els telèfons mòbils. Tot i això, cal destacar que les bateries d’ions de liti dels vehicles elèctrics són altament segures..
Tanmateix, en situacions on aquestes bateries es sobreescalfen, poden ser susceptibles a un fenomen conegut com a “fuga tèrmica”. Aquest procés químic pot desencadenar-se a causa d’errors en la bateria, ja sigui per un defecte intern (com un curtcircuit) o per algun tipus de dany extern. En situacions extremes, això podria provocar que la bateria s’incendiï o, fins i tot, exploti.
L'inici i la intensificació dels incendis en bateries d'ions de liti
Els incendis en bateries d'ions de liti poden tenir múltiples causes, incloent-hi factors relacionats amb el comportament de l’usuari, com ara una càrrega inadequada o danys físics. Aquestes circumstàncies poden comprometre la seguretat i provocar l'escalfament descontrolat o fins i tot explosions.
Pel que fa a bateries de grans dimensions són unitats d'emmagatzematge d'energia basades en liti amb una capacitat de l'ordes d'algun MWh. La seva funció és donar suport i estabilitzar la xarxa elèctrica. Tot i el seu potencial beneficiós per al sistema energètic, aquestes bateries també presenten desafiaments significatius en termes de seguretat, especialment en cas d’incendi.
Com actuar en cas d'un incendi?
Si es produeix un incendi en un vehicle elèctric (VE) o una instal·lació d'emmagatzematge amb bateries d'ions de liti, la reacció instintiva podria ser utilitzar aigua per extingir-lo. No obstant això, aquesta actuació podria empitjorar la situació.
Les bateries d'ions de liti presenten reaccions químiques perilloses quan entren en contacte amb l’aigua. Lluny d’apagar les flames, l’aigua pot intensificar l’incendi. Això succeeix perquè la reacció entre el liti i l’aigua genera hidrogen, un gas altament inflamable que pot agreujar la propagació del foc.
En molts casos, pot ser més segur permetre que la bateria es consumeixi per complet. Tesla, per exemple, recomana en la seva guia de resposta del Model 3: "Els incendis de bateries poden trigar fins a 24 hores a extingir-se."
Altres riscos associats a l’ús d’aigua
A més de potenciar les flames, l’aigua també condueix l'electricitat. Això significa que ruixar una bateria que està en combustió pot augmentar el risc de descàrregues elèctriques o curtcircuits, especialment si la bateria roman connectada a un dispositiu com un vehicle elèctric.
Per tot plegat, és fonamental comptar amb protocols específics i equips especialitzats per gestionar els incendis de bateries d'ions de liti, minimitzant així els riscos per a les persones i les instal·lacions.
Un altre aspecte crític a tenir en compte són les conseqüències dels incendis de bateries, especialment la generació de fums tòxics. Quan una bateria d’ions de liti es crema, no només emet fum, sinó també una barreja perillosa de gasos, com ara monòxid de carboni, fluorur d’hidrogen i clorur d’hidrogen.
Aquests gasos representen un risc greu per a la salut, especialment en espais tancats com garatges, on es poden acumular ràpidament en concentracions nocives. La inhalació d’aquests fums en quantitats significatives pot provocar greus problemes respiratoris.
Tot i que els incendis de vehicles elèctrics (VE) són molt poc freqüents, és recomanable adoptar les següents mesures preventives:
1.- Familiaritzar-se amb les característiques de seguretat del vehicle: Els VE disposen d’un sistema de gestió tèrmica que ajuda a mantenir la bateria a una temperatura adequada. Si aquest sistema falla, pot no detectar anomalies ni evitar un possible incendi.
2.- Optimitzar els cicles de càrrega: És important evitar l’ús habitual de carregadors ràpids, ja que poden escalfar la bateria més ràpidament i incrementar el risc de sobreescalfament. Així mateix, és fonamental evitar la sobrecàrrega de la bateria, ja que això també pot augmentar la probabilitat d’un incendi.
Ramon Gallart
Font: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016236124019677?via%3Dihub
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada