Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 4 de setembre del 2019

El primer tren d'hidrògen.

HydroFlex és una iniciativa conjunta del Centre de Recerca i Educació Ferroviària de la Universitat de Birmingham (BCRRE) i de la companyia ferroviària britànica Porterbrook. 

Aquest equip van mostrar un tren de quatre vagons propulsat per hidrògen (HydroFlex) en un centre de proves de ferrocarril a Warwickshire, on els aficionats al ferrocarril es van reunir per veuro'l. Els investigadors van comentar qie està previst provar el HydroFlex a la xarxa ferroviària del Regne Unit a finals del 2019, amb finançament del Departament de Transports.

A mesura que els països i les ciutats treballen per millorar la qualitat de l’aire i lluitar contra el canvi climàtic, els ferrocarrils s’han convertit en una altra frontera per a tecnologies de zero emissions. 

Molts sistemes ferroviaris de tot el món, continuen depenent de xarxes motrius dièsel-elèctriques, cosa que comporta emissions. Al Regne Unit, els funcionaris de transport es van comprometre recentment  a eliminare les locomotores dièsel del país, el que significa uns 3.900 trens, cap al 2040.

Per frenar l’ús de gasoil, els operadors ferroviaris poden electrificar xarxes amb línies de catenària o conductors de tercers carrils. (Al voltant d’ una tercera part de les rutes del món ja estan electrificades; a Europa, Japó i Corea, el percentatge és més elevat: al voltant del 60%). Tanmateix, la conversió de les vies existents pot ser prohibitiva, sobretot quan es tracta d’una llarga distància donat que, les xarxes d'utilització requereixen una nova infraestructura. Com els costos dels mòduls de pila de combustible i de les bateries continuen disminuint, els trens d'hidrogen estan guanyant força.

El Coradia iLint d'Alstom entra a Alemanya
Foto: Alstom

A Alemanya, dos d'aquests trens de passatgers van entrar en servei  a finals de l'any passat. Alstom, el fabricant que els va crear, ha anunciat recentment que construirà 27 trens més dels seus models Coradia iLint per a les vies europees i està desenvolupant un model independent per al Regne Unit. Japó i Corea del Sud estan planejant trens d'hidrogen, i als Estats Units,  a Califòrnia i Carolina del Nord segueixen projectes per convertir els trens de passatgers en aquesta tecnologia.

HydroFlex en un centre de proves de ferrocarril a Warwickshire, Anglaterra, al juny del 2019.

Font Centre de Recerca i Educació Ferroviària de Birmingham / IEEE Spectrum
HydroFlex en un centre de proves de ferrocarril a Warwickshire, Anglaterra, al juny del 2019.

HydroFlex és un model híbrid, dissenyat per obtenir la major part de la seva potència de catenaries o de tercers rails, amb la pila de combustible en els segments que no hi ha cap de les dues opcions, segons BCRRE. Dels quatre vagons convertits del tren, es conserven totes les coses bones:  un mòdul de cèl·lules de combustible de membrana d'intercanvi de protons de 100 quilowatts ; 200 kW de bateries de ions de liti; i 20 quilograms d’hidrogen, emmagatzemats en quatre tancs d’alta pressió.

Font: IEEE spectrum.