Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 10 de novembre del 2019

Els vaixells elèctrics podrien ser bateries flotants per a les illes basades en microgrids.

Investigadors  d'Austràlia, han desenvolupat un algorisme que permet que les embarcacions elèctriques equipades amb panells solars puguin vendre energia a una microgrid.

Als països desenvolupats, la gestió de de l'electricitat a les llars, es tan fàcil com accionar un interruptor i gaudir de  la televisió, amb prèmer un botó del comandamdament a distància. Però a la majoria de les illes remotes d'Indonèsia, l'accés a l'electricitat no és senzill ni convenient. 

Foto d'imatge d'un vaixell amb panells solars fotovoltaics.
Font: iStockprhoto.
Per exemple, abans del 2018, els generadors de gasoil proporcionaven electricitat als residents del districte de Berau de Kalimantan, només quatre hores al dia. El mes de juny, una organització patrocinada pel govern va instal·lar noves microgrids híbrides, que permetien als residents disposar d’electricitat durant tot el dia. Aquestes híbrides microgrids,  es componien de  panells solars fotovoltaics (PV)  per recollir energia i  bateries d’ió de liti  per emmagatzemar-la. 

Però pot haver-hi una altra manera d’alimentar illes remotes, sobretot a conseqüència dels desastres naturals: això serien els vaixells

Investigadors de la  Universitat de Nova Gal·les del Sud  a Sydney, Austràlia van  crear un algoritme  que teòricament pot convertir els vaixells elèctrics en petites centrals renovables. Van provar l'algoritme amb una microgrid al seu laboratori, utilitzant quatre bateries de gel de 6 volts connectades en una sèrie de 24 V com a stand-in per a un vaixell. 

En el seu experiment, van descobrir que l'algoritme podia gestionar els fluxos d'energia prou fiables com perquè les barques elèctriques proporcionessin suport de càrrega a una xarxa directament després d'un viatge en moment pic.  


Resultado de imagen de Electric Boats
Font: Medium
Per implementar aquest enfocament, es necessita un vaixell elèctric amb el seu propi sistema fotovoltaic, que carregués les bateries del vaixell quan el vaixell està nagegant. Aleshores, quan l’embarcació està atracada, podria actuar com una petita central elèctrica, proporcionant electricitat a les cases de l’illa. 

Amb l'algorisme existent, els propietaris d'embarcacions podrien decidir quan vendre l'electricitat. Podrien, per exemple, configurar el sistema per vendre automàticament el 10 per cent de la seva energia emmagatzemada i només si les bateries estan com a mínim carregades a la meitat. 

Els vaixells estan ubicats de manera única per proporcionar aquest tipus de servei, assenyalen els investigadors. Els cotxes elèctrics no solen tenir el seu propi sistema fotovoltaic. Així que en comptes d'afegir energia a la xarxa com podria ser un vaixell, els cotxes elèctrics la treuen de la mateixa. 

Imagen relacionada
Font: Hibridos eléctricos.
La tecnologia proposada funciona de manera semblant a les microgrids que s’estan desplegant progressivament a Indonèsia; aquestes microgrids també contenen PV per recollir energia i bateries d’ió de liti per emmagatzemar-la. Però hi ha una diferència clau: la portabilitat

Si Indonèsia patís un desastre natural, es podrien destruir aquestes microgrids. Fins i tot es poden veure afectades les illes àmpliament electrificades d'Indonèsia. Amb el nou enfocament, el govern indonèsia va podria utilitzar els vaixells que va enviar amb aliments i subministraments per proporcionar energia. 

El concepte encara és molt prematur, però l’equip de la Universitat de Nova Gal·les del Sud espera treure el seu algorisme del laboratori, provant-lo a l’oceà  amb un vaixell elèctric real en un futur proper.

Font: Universitat de Nova Gal·les del Sud.