Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 9 de febrer del 2020

Què s'espera d'un vehicle de conducció autònoma?

Sobre un cotxe de conducció autònoma, s'espera que sigui agradable, conscient i estable. Es tracten de tres trets de la personalitat humana que, segons resulta, es vol veure als  cotxes sense conductor, independentment. 

Els investigadors de la  Universitat de Michiogan (UM), es van proposar estudiar com la percepció de la seguretat d'una persona en un vehicle autònom estava influïda pel grau en què el vehicle comparteix certs trets de "personalitat".

vehicle autònom
Font: Domini pùblic CCO
Per això, es va voler donar resposta per engrescar la gent a utilitzar vehicles autònoms i així detereminar com poder dissenyar les personalitats o estils de conducció percebuts pels vehicles, de manera que els conductors estiguin més disposats a adoptar-los.

Es a dir, la percepció. Objectivament, els vehicles autònoms podrien tenir un rendiment molt fiable, però si un humà no els percep com a segurs, no els utilitzaran.

Imagen relacionada
Font: Robotics Business Review
Per a aquest estudi, l'equip es va centrar en "els cinc grans" trets de personalitat utilitzats en ciències socials, anomenats :

Extroversió, o ser sociable.
Agradesa o consideració.
Consciència o tenir autocontrol.
Estabilitat emocional, o bé s’adapta bé.
Obertura a l'experiència o toleració de noves idees.

El estudis anteriors, han trobat resultats contradictoris sobre el paper de la personalitat en la interacció humà-robot. En alguns estudis, quan un humà i un robot compartien trets de personalitat,  van comportar interaccions positives. En d'altres, es van trobar interaccions positives quan un humà i un robot tenien personalitats diferents o depenia del context de la situació.

En un treball d'investigació per donar una nova llum sobre el tema, els investigadors van enquestar a més de 440 conductors per determinar quina és la seva valoració (alta o baixa) en cada tret de personalitat. A continuació, els participants van veure vídeos des del punt de vista del seient davanter d’un vehicle automatitzat que conduïa mentre el vehicle variava des de la conducció normal a l’agressiva i les condicions climàtiques, variaven entre bon temps i mal temps. Després, els participants van valorar els "trets de personalitat" del vehicle, així com la seguretat que es sentia en cada situació.

L’equip va trobar resultats mixtos similars als estudis anteriors: tant personalitats similars com personalitats divergents van millorar la interacció humana-robot. 

Resultado de imagen de What humans want in an automated car
Font: Singularty Hub
Específicament pels trets d’acordabilitat, consciència i estabilitat emocional, els humans es van sentir més segurs quan tant ells com el vehicle van enfatisar en cada tret. Tot i això, els humans que van obtenir una puntuació inferior a la mitjana en aquests tres trets van preferir un cotxe que els exhibís. Depenent del tret i de la pròpia personalitat de l'humà, els motoristes van valorar la seguretat entre un 8,9% i un 13,8% més altes, en una escala de cinc punts, si creien que el cotxe tenia un d'aquests trets que si no el mancava.

Els humas se sentien, els menys segurs, quan van optar per la seva comoditat, consciència i estabilitat emocional.

Els trets d’extroversió i obertura a l’experiència no van tenir cap impacte en els sentiments de seguretat.

Font: Universitat de Michigan.