Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 2 de setembre del 2020

Càrrega entre vehicles elèctrics

Què passaria si els cotxes elèctrics poguessin intercanviar energia elèctrica mentre circulen?

Un cotxe amb un excedent de càrrega, podria col·locar-se davant d’un altre que necessiti recarregar gràcies a l'extensió dels dos  telescòpics de càrrega enllaçats magnèticament. El cotxe amb excedent, podria compartir part de la capacitat. Però també podria ser mitjançant un servei de grans “camions cisterna” amb enormes bateries per incrementar les reserves d’energia de tota una flota de vehicles.

El concepte presenta clars avantatges: utilitza molta capacitat de bateria que, d’altra manera, no seria aprofitada, i permet estalviar temps durant el trànsit per recarregant-se en marxa.

Potser compartir la càrrega és el camí a seguir, no només per als cotxes i camions elèctrics a les carreteres, sinó per a altres vehicles mòbils. Això és el que proposen el professor Swarup Bhunia i els seus col·legues del departament d’enginyeria elèctrica i informàtica de la Universitat de Florida, a Gainesville.

La qüestió és fer que una quantitat determinada de bateries vagi més enllà i així solucionar els dos principals problemes  dels vehicles elèctrics: un cost elevat i la inquietud de l'autonomia. En el 2019, les bateries representaven aproximadament un terç del cost  d’un cotxe elèctric mig. Tot i que, fa uns quants anys han baixat a la meitat,  encara suposa una gran despesa. I, tot i que la majoria dels controladors solen cobrir distàncies curtes, generalment els agradaria poder fer més distància.

La càrrega mòbil, funciona dividint la bateria d’un cotxe en bancs independents de cel·les. Un banc gestiona el motor i l’altre accepta la càrrega. Si la font d’energia és un camió portador de bateries, es possible moure una gran quantitat d’energia.  És cert,  que  només pot carregar un cotxe alhora, però cada cotxe recarregat al 100% podria donar suport a altres cotxes que es trobin a la carretera.

Diagrama que mostra el funcionament del subministrament d'aire a aire del cotxe elèctric
Il·lustració de crèdit: Swarup Bhunia. La recàrrega entre vehicles de peer-to-peer, com el repostatge aeri, fa servir pujades estables per dissenyar un canal de transmissió.

Aquest concepte l'ha aplicat Volkswagen per utilitzar robots mòbils per a transportar bateries a vehicles externs. I, fins i tot, ara es possible comprar un sistema de repartiment de càrregues entre cotxes a l’empresa italiana Andromeda, tot i que sembla que fins ara ningú sembla l’ha intentat utilitzar en moviment.

Si hi participessin tots els cotxes, s'obtindrien grans avantatges. En  el modelatge informàtic, realitzat amb el simulador de trànsit  SUMO, els investigadors van trobar que els SVE havien de parar a recarregar-se només aproximadament una tercera part. És més, podrien disposar gairebé un quart menys de la  capacitat de la bateria.

Tot i així, hi han inconvenients. En primer lloc, com es troben els dos vehicles EV  en una l’autopista?  Res no pot contenir els  cotxes en tàndem amb  més precisió que un robot. Però fins i tot un ésser humà, ajudat per un sistema automàtic, podria ser capaç de fer la recàrrega.

Després hi ha la qüestió de la reciprocitat. Quants, probablement podrien oferir la seva bateria a un cotxe necessitat de càrrega? 

Per això, els investigadors preveuen un sistema de gestió central que funcioni al núvol.

Qualsevol dispositiu mòbil que es desplaci per si mateix pot beneficiar-se d’un esquema de càrrega compartida i per tant, els bots de lliurament tindrien molt més sentit si no haguessin de passar la meitat del temps buscant un punt de recàrrega. Poder  recarregar un vehicle des d’un camió en moviment beneficiaria molt a qualsevol  operador, tal com sembla que  Amazon vol fer.

Altrament  hi ha el remolc d'EP Tender que és un petit remolc, de tan sols 1,20 metres de llarg i 200 kg de pes, que suporta un generador alimentat per un motor de combustió. Aquest remolc pot ser adaptat a tots els vehicles elèctrics existents al mercat, mitjançant un acoblament específic per a la connexió entre remolc, BMS i bateria. Aquest primer prototip compta amb un motor de 600 cc, el mateix que equipa el Tata Nano, i és capaç de desenvolupar 22 Kw de potència.




Ramon Gallart