Les oscil·lacions electromecàniques, són una preocupació per les interconnexions entre els grans sistemes de transport elèctric. Hi ha dues raons que fan augmentar les oscil·lacions entre països.
La idea original de modular el flux de potència a les oscil·lacions inter-àrees, es va dissenyar i provar per primera vegada en el 1975. El disseny original utilitzava el flux de potència activa com a senyal de realimentació. Tot i que aquest mètode proporcionava amortiment als modes d’oscil·lació de baixa freqüència, una anàlisi posterior va determinar que el senyal de realimentació del flux de potència local de CA, tenia una funció de transferència zero, que limitava el guany del controlador i empitjorava les oscil·lacions a freqüències més altes.
El modern controlador, és capaç d’evitar aquest problema perquè incorpora una WAMS que està sincronitzat amb el temps via GPS, per millorar l’amortiment. Aquestes dades estan disponibles a causa del recent desplegament de PMU, que proporcionen mesures ràpides, fiables i a tot el sistema.
El control, és una acció proporcional sobre la diferència de freqüència entre les zones de manera que, l'ordre de potència, que canvia el flux, s'envia als diferents controls ubicat en els llocs d'intercanvi
Aquest disseny, pretén que pugui interactuar eficaçment amb les oscil·lacions inter-àrees entre 0,2 i 1,0 Hz. Les oscil·lacions superiors a 1,0 Hz s’atenuen significativament i les oscil·lacions inferiors a 0,2 Hz s’atenuen de forma efectiva mitjançant l’ús de diferències de freqüència com a senyal de realimentació. Aquesta estratègia de control proporciona amortiment als modes oscil·latori sense interactuar amb les accions del control de velocitat.
Les proves inicialment realitzades al setembre del 2016 i repetides al maig de 2017 de bucle tancat, van demostrar que l’amortiment constantment en el mode principal, millorava 4,5 punts percentuals respecte a les proves de bucle obert, quan es feien per donar resposta a una inserció del pols de frenat de durada 0,5 segons. Les demás proves que es van fer en resposta a polsos d'ona quadrada i oscil·lacions forçades proporcionades per un generador, també mostren una millor amortiment en l'operació de control de bucle tancat vs el de bucle obert. En totes les proves realitzades, no hi ha hagut cap cas en que el controlador d'amortiment empitjori els modes perifèrics o que causi danys a la xarxa.
A causa de l'existència de la sincronització GPS a tots els PMU i a on està el controlador implica que els retards es podrien mesurar i caracteritzar amb precisió. Aquest sistema de control no tolera un retard excessiu, de manera que es cal estudiar i verificar que els retards estiguin dins de les toleràncies, de manera què cal verificar que el retard efectiu entre el senyal que s'envia i el que es rep no ha de superar els 150 - 200 ms.
Es necessitaran noves funcions de disseny i més proves abans que es pugui desplegar en un estat de plena explotació en una xarxa. Entre les característiques específiques del disseny, s’inclou l’estimació del guany del bucle obert i els marges de fase de la xarxa com a mitjà per controlar l’eficàcia de l’amortiment i els marges d’estabilitat. Una altra característica que es té en compte, és la incorporació d’una zona morta a la potència modulada per reduir l’excessiu esforç de control. Finalment, cal investigar més com s'ha de fer l'explotació de la xarxa elèctrica prop dels llindars de saturació de la consigna de potència durant el flux de plena capacitat.
Per tant, ha estat la primera demostració amb èxit d'una xarxa de control amb realimentació en temps real mitjançant PMU. Es tracta d’un canvi de joc que permet l’ús de recursos energètics en xarxes àmpliament distribuïdes que tenen el potencial de transformar l'actual xarxa elèctrica per esdevenir una xarxa intel·ligent. Els avantatges obtinguts són:
1.- Fiabilitat addicional a la xarxa gràcies al millor amortiment de les oscil·lacions electromecàniques.
2.- Gestió addicional de contingències de la xarxa en condicions de sistema estressades.
3.- Límits de potència més alts en les interconnexions a nivell de transport.
4.- Ajornament per construir noves xarxes de de transport.
Font: IEEE Smart Grids
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada