Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 26 de setembre del 2021

Nou vaixell 100% elèctric amb bateries ió-Li.

Un petrolier de 60 metres d’eslora serà el primer vaixell totalment elèctric d’aquest tipus.

El petrolier "e5" és el darrer d'una petita però creixent flota de vaixells que utilitza a bord bateries per a la propulsió o l'electricitat. A mesura que la indústria mundial del transport marítim treballa per frenar les emissions de diòxid de carboni i eliminar la contaminació atmosfèrica, els constructors de vaixells i els propietaris de càrrega es mouen cada cop més per electrificar els vaixells de càrrega, els petroliers i altres vaixells que mouen mercaderies per les aigües.


La Asahi Tanker, amb seu a Tòquio, posseirà i operarà el vaixell e5, que irònicament transportarà combustibles dièsel marins per omplir els tancs d'altres vaixells de càrrega de la badia. El sistema d’emmagatzematge d’energia de 3,5 megawatts hora (MWh) té aproximadament la mida de 40 bateries Tesla Model S. Aquesta és la capacitat suficient per impulsar el vaixell durant "moltes hores" abans de connectar-se a una estació de càrrega a la vora del mar.

El proveïdor de les bateries és Corvus, que té oficines a Noruega i Canadà, ha posat bateries en prop de 400 vaixells, aproximadament una quarta part dels quals, són totalment elèctrics. La majoria són de transport de passatgers i automòbils que operen als fiords noruecs, on els operadors de vaixells s’enfronten a restriccions estrictes a les emissions de CO2 i contaminants tòxics de l’aire, com ara diòxid de sofre i òxids de nitrogen.

El petrolier japonès és el primer projecte de càrrega costanera totalment elèctric de Corvus; la companyia espera que l'e5 sigui el primer d'altres centenars més com ell. 

El nombre de vaixells amb bateries, ha augmentat des de pràcticament zero fa una dècada a centenars a tot el món. La bateria del tanc cisterna e5 és relativament gran per als vaixells elèctrics actuals, tot i que també s’estan desenvolupant diversos projectes que són més grans. El Yara Birkeland, un vaixell portacontenidors de 80 metres d’eslora,  utilitzarà un sistema de 9 MWh per a tota la seva propulsió quan salpi a finals del 2021. Corvus subministra bateries per valor de 10 MWh per a AIDAPerla , un creuer de 3.330 passatgers.

Dos dels principals factors que  estan impulsant les bateries marítimes, són:

1.- La tecnologia d' ió-Li s’ha reduït significativament   el seu cost gràcies al boom del cotxe elèctric. El preu mitjà del paquet de bateries va ser d’uns 140 US$ per quilowatt-hora el 2020, des dels 670 US$ del 2013. Es preveu que els preus baixin fins a uns 100 US$ per quilowatt-hora pel 2023.

2.- Les empreses navilieres estan obligades a fer front a les seves petjades de carboni. Els vaixells de càrrega representen gairebé el 3 % de les emissions anuals de gasos d'efecte hivernacle, segons l' Organització Marítima Internacional, l'organisme de les Nacions Unides que regula la indústria. 

El 2018, l'OMI va acordar reduir les emissions de transport marítim en un 50% respecte als nivells del 2008 per al 2050, un objectiu que afavoreix la inversió no només en bateries, sinó també en combustibles de combustió més neta, com l'hidrogen i l'amoníac.

Es necessiten projectes el petrolier e5 per desenvolupar tecnologies i infraestructures que eventualment puguin escalar per a vaixells més grans i de més distància.

A Noruega, la majoria de les tecnologies i combustibles ecològics s'han utilitzat per primera vegada entre les seves illes i fiords. Però és important que aquestes tecnologies puguin fer els passos cap al transport marítim a curtes distàncies  i també  per alta mar.

Cada vaixell tindrà algun tipus de sistema de bateria, ja sigui per propulsar el vaixell mentre es troba al mar, o per mantenir els llums i els equips del vaixell funcionant mentre estan amarrats. Però probablement els vaixells de càrrega que travessen l'oceà mai només funcionaran amb bateries. Per navegar durant dies o setmanes sense recarregar-se, un vaixell hauria de portar tantes bateries que no quedaria espai per a la càrrega.

Per això, empreses com Corvus estan ampliant el seu enfocament. L'1 de Febrer del 2021, Corvus va anunciar que començaria a desenvolupar sistemes de piles de combustible d'hidrogen a gran escala per a vaixells, que combinaran  amb les seves bateries de ions de liti. ( En poques paraules , els mòduls de cel·les de combustible converteixen l’energia química en energia elèctrica sense cremar combustible.) La companyia té previst presentar el seu primer sistema combinat pel 2023.

Corvus està interessat a superar la frontera sobre com poder aplicar la tecnologia de la bateria, però quan l'abast del vaixell sigui massa elevat o no sigui pràctic només per a les bateria, s'afegirà la pila de combustible.

Font: IEEE Spectrum.