Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 1 de setembre del 2021

Entendre els comentaris dels conductors de VE, gràcies a la IA.

Molts conductors els atrauen els vehicles elèctrics perquè redueixen les emissions de gasos d’efecte hivernacle  però, hi ha una manca de confiança en els serveis de la càrrega. Construir una xarxa fiable d’estacions de recàrrega és en part difícil, ja que és costa agregar dades dels operadors independents de les estacions.

Recentment, s'ha desenvolupat una solució basada en intel·ligència artificial (IA), que pot analitzar les ressenyes dels usuaris d’aquestes estacions, cosa que li permet identificar amb precisió els llocs on hi ha insuficients punts de recàrrega o que estan fora de servei.

S'estan invertint milers de milions d'Euros públics i privats en infraestructures pel vehicles elèctrics, però realment no s'entén bé fins a quin punt aquestes inversions serveixen pels usuaris de VE o només són per un interès públic.

Els conductors dels vehicles elèctrics han començat a resoldre aquest problema de la incertesa  de les infraestructures de recàrrega formant comunitats en les aplicacions de localització d’estacions de recàrrega, deixant ressenyes. 

Amb l'ajut de la IA és possible  predir si un determinat punt de recàrrega ha estat disponible en un dia concret. També, es va trobar que les àrees micro-politanes, on la població es troba entre les 10.000 i les 50.000 persones, podrien estar mal ateses, amb més  problemes de disponibilitat de les estacions. 

Quan els usuaris participen i comparteixen informació sobre experiències de recàrrega, sovint participen en un comportament pro-social o pro-ambiental, cosa que  proporciona una valuosa informació sobre el comportament per les eines del automatic leraning. Però, en comparació amb l’anàlisi de les taules de dades, els textos dels comentaris poden ser difícils de processar per als ordinadors ja que hi han comentaris de tres paraules o també poden ser de fins a 25 o 30 paraules amb faltes d'ortografia i altres temes com el emojicons.


Per solucionar aquest problema, s'ha adaptar un  algoritme als enllaços/fòrums on participen els usuaris de vehicles elèctrics. L'algoritme, va ser entrenat gràcies ha haver usat les ressenyes de 12.720 estacions de recàrrega dels Estats Units per classificar-les en vuit diferents categories:

- De funcionalitat,

- De disponibilitat,

- De  cost,

- D'ubicació, 

- Del concessionari,

- De la interacció amb l’usuari,

- Del  temps de servei

- De la preocupació per la autonomia. 

La IA va obtenir un 91% de precisió i una alta eficiència d'aprenentatge en analitzar les ressenyes en qüestió de minuts. això,  és una fita en la transició perquè es pugui desplegar aquestes eines d'IA perquè ja la IA ho pot fer tan bé com a les persones ja què, en alguns casos, la IA va superar el rendiment dels experts humans".

A diferència dels anteriors estudis d’avaluació del rendiment de la infraestructura de càrrega que es basen en enquestes auto-informades costoses i poc freqüents, la IA pot reduir els costos de la investigació alhora que proporciona dades estandarditzades en temps real. Es preveu que el mercat de recàrrega de vehicles elèctrics creixi fins als 27.600 milions de dòlars el 2027. El nou mètode pot donar informació sobre el comportament dels consumidors, permetent una ràpida anàlisi de polítiques i facilitant la gestió d’infraestructures per al govern i les empreses. Per exemple, les conclusions de l’equip suggereixen que pot ser més efectiu subvencionar el desenvolupament d’infraestructures en lloc de vendre un cotxe elèctric.


Tot i que la tecnologia encara s’enfronta a algunes limitacions, com la necessitat de reduir els requisits de potència de processament dels ordinadors, abans de desplegar al mercat de la càrrega de vehicles elèctrics una implementació a gran escala, s'espera que a mesura que la ciència progressi, aquesta tecnologia podrà obrir portes a estudis més profunds sobre l’equitat social a més de satisfer les necessitats dels consumidors.

Aquesta sol·lució, es una advertiment perquè, atesa la gran inversió en infraestructura de vehicles elèctrics, es fa d'una manera que no necessàriament està atenta a les qüestions d'equitat social i de distribució de l'accés a aquesta infraestructura habilitadora. Aquest és un tema de debat que no desapareixerà i ara tot just, es comença a entendre.

Font: Escola de Polítiques Públiques de l'Institut Tecnològic de Geòrgia