Les torres elèctriques i els cables, formen part del paisatge dels països industrialitzats. Menys visibles però igual d’importants són les cel·les de maniobra.
Molts d’aquests dispositius, són àmpliament utilitzats en sistemes de transport i distribució, així com en instal·lacions comercials i industrials. Tots ells, integren SF6 que és un gas d’efecte hivernacle. Afortunadament, les taxes de fuites són baixes i els accidents són molt puntuals.
La gran quantitat de SF6 utilitzat a nivell de mitja tensió (MT) i alta tensió (AT), genera problemes en el medi ambient. Això cada cop és més freqüent, ja que les extensions de xarxa en curs i la integració d’instal·lacions d’energies renovables estan augmentant el volum de SF6.
Hi ha alternatives ecològiques i eficients?
La normativa comportarà una disminució de l’ús de SF6 en un futur proper?
Per respondre a aquestes preguntes, cal fer servir els resultats del recent estudi empíric sobre l’impacte ambiental i socioeconòmic del SF6 i les seves alternatives. Aquest estudi, se centra a nivell de la MT, on les tecnologies alternatives són més avançades i s’espera que guanyin més ràpidament terreny, que a nivell de l’alta tensió.
El gas d’efecte hivernacle més potent
Amb un impacte de l’escalfament global 23.500 vegades superior en comparació amb el CO2 i una vida atmosfèrica de 3.200 anys, el SF6 és el gas d’efecte hivernacle més nociu conegut. No en va, el Protocol de Kyoto llista l’SF6 com un dels sis gasos d’efecte hivernacle restringits per al seu ús (juntament amb CO2 , CH4 , N2O, HFC i PFC).
No obstant això, a causa de les seves excel·lents propietats tècniques, el SF6 s'ha utilitzat cada vegada més com a mitjà aïllant als nivells de tensió d'AT i MT des dels anys 50. Un dels seus principals avantatges és que permet fer instal·lacions més compactes, en comparació amb els aparells aïllats amb aire. Aquest és un criteri especialment important a les zones urbanes on l’espai és limitat.
Switchgear és un terme general que abasta els dispositius de tall i la seva combinació amb equips de control, mesura, protecció i regulació associats. Aquests dispositius es troben a tot el sistema de transport i distribució d'energia.
Considerada rendible i d’alt rendiment, la tecnologia SF6 juga un paper important per a la fiabilitat de les xarxes de transport i distribució d’ energia a Europa, que constitueix l’eix vertebrador de la infraestructura necessària per oferir la transició energètica.
La Comissió Europea vigila SF 6
La normativa vigent de la UE sobre gasos F, prohibeix l'ús del SF6 en moltes aplicacions no elèctriques, però no en aparells de tall a nivell de MT. Avui dia, aproximadament dos terços dels 15 milions d’aparells de commutació de MT instal·lats a Europa (UE28) utilitzen SF6. Quan es va revisar per última vegada el reglament de la UE sobre gasos F en el 2014, es va considerar que no hi havia disponibles alternatives fiables i rendibles al SF6 .
No obstant això, al sector de la MT, aquest panorama està canviant lentament gràcies al progrés tecnològic. Recentment, la Comissió Europea ha publicat un informe que revalua la disponibilitat d’alternatives al SF6 en aparells de maniobra en MT. Basant-se en aquest informe, la Comissió podria suggerir esmenes a la regulació actual, inclosa una eliminació progressiva del SF6 en els aparells de maniobra a MT.
La indústria adoptarà alternatives sense SF6 ?
Avui dia, hi ha al mercat diferents alternatives a l’aparell SF6. Tot i això, els usuaris, semblen reticents a adoptar-los.
En aquest context, s'ha realitzat una enquesta a gran escala per entendre millor els criteris de compra del clients de cel·les de maniobra a nivell de MT, inclosos els aspectes tècnics, econòmics i mediambientals.
Els enquestats, van ser seleccionats per ser representants de l’empresa amb coneixements sobre aparells de maniobra. L’enquesta va ser completada de forma anònima per un total de 443 enquestats a cinc països europeus durant el novembre de 2019 i el gener de 2020.
Els resultats, revelen que els usuaris de sistemes de maniobra generalment preveuen una disminució de l’ús de la tecnologia SF6. Al mateix temps, segueixen sense saber quina tecnologia substituirà probablement el SF6. Les alternatives actualment disponibles, es perceben com que ocupen massa espai, que són massa costoses o que no estan disponibles a proveïdors fiables.
De fet, la disminució en l’ús de SF6, sembla que es basa principalment en les polítiques: una majoria del 54% dels enquestats indiquen que les polítiques i les regulacions són el principal motor de la decisió de la seva empresa d’adoptar alternatives lliures de SF6 . Preguntats sobre les polítiques en general, els enquestats consideren els incentius financers (per exemple, subvencions) per als usuaris de cel·les de MV i la prohibició completa del SF6 com les dues polítiques més útils per promoure l’aparell de distribució MV sense SF6.
Pagar per aparells més respectuosos amb el medi ambient
Segons els enquestats, un preu de compra més alt és una de les principals barreres per a l'adopció d'una alternativa lliure de SF6. Al mateix temps, els participants a l'enquesta estaven disposats, en principi, a pagar més per opcions de commutació respectuoses amb el medi ambient, de mitjana fins a un 20% en comparació amb el seu preu de compra habitual. De la mateixa manera, la compatibilitat ecològica es va identificar com un dels criteris de compra més importants per als aparells de maniobra de MT.
Això indica que els clients estan disposats a avançar cap a alternatives lliures de SF6 i, per tant, més ecològiques, tot i que queden barreres.
Accelerar la transició
El fet que els clients semblin preocupar-se pels aspectes ambientals en comprar aparells de MT suggereix que una etiqueta ambiental per als aparells de MT podria ajudar a accelerar l’adopció de tecnologies alternatives. Aquesta etiqueta podria incloure, per exemple, una avaluació de l’impacte ambiental del producte o utilitzar-se per certificar l’aparellament lliure de gasos F.
Per adoptar àmpliament, les alternatives lliures de SF6 no només han de complir els requisits ambientals, sinó també tècnics i econòmics.
Tenint en compte aquestes limitacions, sembla poc probable que les forces del mercat siguin suficients perquè la majoria dels usuaris de commutació canviïn a tecnologies alternatives en un futur proper.
Una etiqueta de producte, podria donar suport a la transició, però és probable que siguin necessàries intervencions polítiques més profundes. Tot i que els volums de producció d’alternatives segueixen sent baixos i els preus elevats, els incentius financers per als usuaris podrien estimular l’adopció.
En última instància, una eliminació progressiva de SF6 en aparells de commutació MT impulsaria inevitablement fabricants i usuaris cap a solucions alternatives.
Font: Ramon Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada