Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 30 de gener del 2022

Projecte White Sailboat Outside.

El veler del Grup Michelin White Sailboat Outside no té cap vela. En canvi, té una ala. L’estructura inflable s’alça sobre el vaixell amb una columna vertebral rígida.  Quan està navegant per les aigües del mar, el vent  es comporta com ho fa amb una ala d’avió per fer possible que el veler es desplaci.

Michelin vol adaptar aquesta tecnologia als vaixells de càrrega. L'objectiu és aprofitar l'energia eòlica per reduir l'ús de combustible fòssil i, per tant, reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

El fabricant de pneumàtics francès va presentar aquest projecte anomenat Wing Sail Mobility, o WISAMO, al juny del 2021. tot i la seva complexitat,  funciona amb només prémer un botó. En primer lloc, s'eleva el pal telescòpic des de la seva base fins a arribar als 17 metres d’alçada. L’ala es desplega lentament a mesura que un petit compressor d’aire infla el  material de doble cara. A mesura que el vent flueix sobre l’ala amb una superfície de 93 metres quadrats, les variacions de la pressió de l’aire creen una elevació, ajudant a impulsar el vaixell. Quan el vaixell ho requereix, el sistema es retracta automàticament.

Michelin estima que l'ala pot millorar l'eficiència de combustible d'un vaixell fins a un 20 %, basant-se en mesures de proves tècniques i simulacions, que per a un vaixell  gran de contenidors podria significar evitar consumir desenes de milers de litres de combustible en un dia. Estàprevist provar la tecnologia en un vaixell comercial pel 2022.

Aquest repte, és un pas significatiu cap a l'ambició de Michelin de descarbonitzar completament la seva cadena de subministrament. 

Després d’anys en desenvolupament, aquestes tecnologies van creixen a mesura que la indústria marítima mundial s’enfronta a pressions per fer front al canvi climàtic.  L’enviament de mercaderies és responsable de gairebé el 3 % de les emissions anuals de gasos d’efecte hivernacle arreu del món, i els vaixells són una font important de contaminació de l’aire als ports i les comunitats costaneres. Per a les empreses navilieres, aquestes veles de nova generació són una manera potencialment immediata de reduir les emissions, ja que la majoria dels sistemes es poden adaptar als vaixells existents. 

Entre les diferents iniciatives, aquest projecte l’únic que utilitza ales inflables. Dos inventors suïssos, Edouard Kessi i Laurent de-Kalbermatten, van patentar per primera vegada el concepte. En el 2015, van llançar un prototip sobre un petit i lleuger vaixell i, dos anys després, van navegar al voltant del llac Ginebra amb una ala inflable de 42 metres quadrats.

Michelin ha millorat el disseny original amb noves patents, una de les quals està relacionada amb manera d'inflar les ales. 

El sistema WISAMO està dissenyat per funcionar de forma autònoma, de manera que no s'incrementi la càrrega de treball de la tripulació amb tasques addicionals o requisits d’entrenament.

Projectes com aquests, són claus per ajudar a la propulsió assistida pel vent per ser incorporat  a la indústria mundial del transport marítim. 

Font: IEEE Michelin