Hi han diferents afirmacions sobre els combustibles sintètics que costa creure, incloent aquesta de Bosch: els combustibles sintètics estaran disponibles a les estacions de servei a 1,20 €/l en el 2030.
Els combustibles sintètics o e-combustibles, també són anomenats power-to-líquids, power-to-gas, e-gas, e-combustibles o, tal com els denomina Bosch, combustibles sintètics renovables, són combustibles fets a partir d'energia solar i eòlica. De entrada, sembla una bona opció si es pot oferir e-combustibles barats. Si això és així, llavors, per què preocupar-se a passar als cotxes elèctrics?
Per produir e-combustibles cal electricitat, preferiblement renovable, per dividir l'aigua en hidrogen i oxigen. Aleshores, l'hidrogen es combina amb diòxid de carboni per produir hidrocarburs com el gasoil, el gas (metà) o combustible per a avions. Mentre que els e-combustibles poden ser molt baixos en carboni si es fan amb electricitat de generació renovable, no poden ser de baix cost alhora. El procés de producció d'e-combustibles és intrínsecament ineficient, convertint, en el millor dels casos, la meitat de l'energia de l'electricitat en combustibles líquids o gasosos. Tot i que els costos de l'electricitat eòlica i solar estan baixant amb el pas del temps, l'energia encara costa alguna cosa, i aquest cost es veu augmentat essencialment pel baix rendiment de la producció dels combustibles sintètics.
L'equipament tampoc és barat: els electrolitzadors utilitzats per trencar l'aigua en hidrogen i oxigen són cars. Alguns analistes creuen que els preus de l'electrolitzador baixarà molt en les properes dècades, però no hi ha cap evidència.
Segons les hipòtesis a mig terme, es preveu que el 2030 no es fabricaran volums significatius de combustibles sintètics de fonts renovables per sota de 3 o 4 €/l.
Es cert que ningú sap amb certesa que costarà quelcom en el futur, de manera que no hi ha barreres per què els analistes facin servir les hipòtesis que considerin oportunes en les seves projeccions. Però suposar un context el més favorable i ideal possible, no és la manera correcta de planificar el futur. Quan s'està elaborant un pressupost d'una llar per al proper mes, no es suposa que els propietaris reduiran el lloguer de forma substancial, per tant, permeti adquirir un vehicle nou de luxe.
És important una debat adequat sobre els combustibles sintètics perquè cal esbrinar com descarbonitzar el sector del transport. Com s'ha demostrat diverses vegades, no hi haurà prou biocombustibles o biogàs amb baixes emissions de carboni per descarbonitzar tots els cotxes, camions, vaixells i avions. Els cotxes hauran de funcionar amb electricitat renovable. Llavors, l'elecció és si canviar a motors elèctrics i carregar amb endoll a la llar, o mantenir viva la combustió interna provinent de fonts renovables
Com es mostra a la figura següent, una d'aquestes vies és més de 4 vegades més eficient que l'altra. Es pot esperar que el 48% de l'energia elèctrica renovable es perdi en la conversió a combustibles líquids, utilitzant el valor mitjà de les tecnologies dièsel segons aquesta modelització econòmica.
Per agreujar el problema, segons diversos estudis, el 70% de l'energia d'aquests combustibles es perdrà quan es cremi en motors de combustió interna, amb una eficiència total del 16% per a la via dels e-combustibles. Per tant, es perd la gran majoria de l'energia del sol o del vent. En canvi, la majoria de l'energia utilitzada pels vehicles elèctrics es destina en realitat a accionar les rodes, perdent només un 10% en la càrrega i un 20% pel motor. Això és una eficiència total del 72%. Per tant, suposa un gran estalvi en costos de combustible.
Tot i que no s'ha inclòs la pèrdua d'eficiència del 6% en la transmissió i distribució d'electricitat a la figura següent, de la mateixa manera s'ometen les pèrdues d'energia en el transport de combustibles sintètics.
A més, hi ha més evidències que la disminució dels costos de la bateria farà que els vehicles elèctrics tinguin la paritat de costos amb els cotxes convencionals a curt termini respecte l'evidència de la caiguda dels costos de l'electrolitzador que farà que els combustibles sintètics siguin assequibles.
Per posar les coses en perspectiva, s'ha calculat que l'ús de combustibles electrònics per reduir les emissions de GEH dels vehicles costaria 3 vegades més que la sanció per no complir els estàndards europeus d'economia de combustible per als turismes.
Escollir la via menys eficient (els combustibles sintètics) per descarbonitzar els cotxes costarà molt. I establir estratègies a llarg termini basades en el motor de combustió interna, costarà molt més que diners; costarà el temps que es necessita amb urgència per desplegar vehicles elèctrics i infraestructures de recàrrega si es vol tenir alguna possibilitat de contenir la crisi climàtica.
Font: International Council on Clean Transportation (Stephanie Searle)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada