Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 19 d’octubre del 2022

El V2G.

Ja han començant a circular pels carrers vehicles elèctrics capaços de carregar i descarregar energia. Una de les elèctriques més grans dels Estats Units, PG&E, anunciava la seva intenció per treballar amb General Motors per aprendre sobre les tecnologies de càrrega bidireccional.  Ford, també  gràcies a la camioneta elèctrica F-150 Lightning, aposta fermament en la càrrega bidireccional.

El principi general per a la càrrega bidireccional és que els vehicles elèctrics puguin ser carregats a qualsevol punt de recàrrega i lliurar la seva energia, per exemple a les seves llars (vehicle-to-home o V2H) o interactuar amb la pròpia xarxa elèctrica (vehicle-to-grid o V2G). Aquests vehicles V2H/V2G, podrien proporcionar energia elèctrica a la nevera i els llums  entre tres i deu dies. 

Després d'anys  de treball, s'està a prop d'impulsar les tecnologies de càrrega bidireccional a la  xarxa elèctrica. Les expectatives són elevades no obstant, encara manca molta tecnologia per treballar, inclosa la complexa infraestructura de suport, models de negoci i diverses formes d'endolls i carregadors elèctrics.

El Ford F-150 Lightning, te un abast estimat de 482 km al 100% del SoC amb un pes de 454 kg. La camioneta compta amb 563 CV de potència, amb una acceleració de  0 a 100 km/h en 4 segons amb un parell de 1.050 Nm.

Segons Ford, es possible una càrrega completa de 130 kWh durant la nit amb un una potencia de 19 kW.  En cas d'un tall de corrent a casa, es possible alimentar el llums de la llar durant tres dies o fins a 10 dies si es complementa amb un sistema d'energia solar domèstic sense transferència des de la casa a la xarxa.

El fabricant de panells solars dels Estats Units, Sunrun  a Califòrnia, s'ha associat amb Ford per oferir panells solars  per ser possible la seva integració en sincronia amb la instal·lació intel·ligent Backup Power de Ford. Tesla, ara mateix el fabricant de vehicles elèctrics més venut del món, ja està comercialitzant una configuració integrada que inclou panells solars i una gran bateria muntada a la paret com un nou model d'empresa elèctrica  virtual a Alemanya i al Regne Unit.

General Motors, treballa amb PG&E i així provar els propers vehicles elèctrics com a fonts d'energia per a les llars. GM fabrica el Chevy Volt i el GMC Hummer EV i està preparant el llançament del Silverado EV pel 2023).

Un dels primers usos de la càrrega bidireccional va ser com a conseqüència del terratrèmol de Tōhoku del del Japó que va generar un greu tsunami i l'accident de la central nuclear a Fukushima.  Llavors, els Nissan Leafs elèctrics a bateries de la regió van poder oferir energia molt puntualment durant les apagades d'aquells dies. Però, tot i que la bi-direccionalitat dels vehicles elèctrics assegura que s'activa quan hi ha una falla de la xarxa elèctrica, es volen fer més proves per garantir una interconnexió segura.

La camioneta elèctrica i la seva bateria, es consideren una generació tecnològica semblant a l'emmagatzematge d'energia solar de les bateries domèstiques que segons PG&E els propietaris dels V2G hauran de sol·licitar l'aprovació per connectar el carregador a la xarxa.

Tanmateix, el futur dels V2G per fer possible una xarxa elèctrica realment bidireccional no serà trivial ja que cal resoldre els possibles problemes de compatibilitat i estàndards, i els que acabaren fent els consumidors, és imprevisible.

Des del punt de vista dels propietaris, hi hauran preocupacions si aquest ús bidireccional  tindrà un major desgast de la bateria, també cal veure que costaran els punts de  càrrega bidireccionals domèstics. També, cal veure com es desplegaran i utilitzaran els punts de càrrega als centres urbans, així com la manera en què es desplegarà tot el nou equipament de la xarxa elèctrica. Encara hi ha una manca d'interoperabilitat que bàsicament, podria provocar tenir un únic proveïdor. De la mateixa manera que hi ha un ecosistema d'Apple, amb els sistemes de bateries domèstics i EV caldria evitar acabar amb una configuració de Ford, una altre de Tesla o una altre de VW, etc. Tot i així, a nivell mundial, s'està treballant per el V2G.

Ramon Gallart