Les empreses sorgeixen i desapareixen. En el decurs dels anys, hem vis com una invenció casual pot transformar tot el sector productiu industrial i en certs casos, canviar tot el món.
A través de fer moltes proves i tribulacions amb una decidida visió dels empresaris emprenedors, al llarg dels anys, s'han après algunes coses. Viatjar pel complex món dels negocis, les empreses i la tecnologia pot ser incòmode per els aspirants que solem ser vistos com agitadors i incomodes. Afortunadament, la saviesa que hem obtingut del passat, ens ha deixat consells atemporals que finalment s'han convertit en un cànon empresarial.
En els més de trenta anys que porto en el món energètic, he
escoltat la frase la qual, al principi em constava entendre i diu: “ les
persones van passant i les empreses van quedant”. Vaig comprendre millor el
significat anys més tard després de llegir a James C
Colins i Jerry
I.Porras. Ells, van definir el que van anomenar empreses visionaries com
aquelles que tenen una visió clara i nítida. Aquestes, tindran èxit independentment
quins siguin els seus líders. De fet, les empreses amb molts anys veuen com els
seus productes/serveis queden obsolets i ben segur, passarà en el sector
energètic, el mercat que coneixen, desapareixerà.
Per tant, les empreses més “tradicionals” del sector
energètic, han de posar en marxa noves idees les quals, han de lluitar amb una
visió del sector molt estàtica i arrelada en un pensament molt individualitzat
que acostuma a qüestionar el pensament més innovador que sempre costa d’entendre
i trobar el valor de la feina que fa.
Per exemple, un dels tangibles de la innovació és generar maneres
líquides de pensar diferents i ajudar als negocis a coordinar l’exploració
estratègica amb el dia a dia sempre, amb un focus alineant a les expectaves i
la raó de ser de l’empresa, amb cooperació i amb una escolta molt activa. En aquest
sentit, recomano la lectura del llibre “L’element Humà”
de Loran
Nordgren i David Scholand, en el que s’explica, com els innovadors que
volen introduir una nova idea o innovació solen suposar que la millor manera de
fer que la gent l'adopti, és augmentar-ne l'atractiu gracies a introduir el
concepte “combustible” com a mecanisme per fer incrementar l’interès d’una idea
i motivar el desig de canvi (avui molt necessari en l’entorn tant fràgil que vivim).
Aquest “combustible” és el mecanisme que ha de permetre al nostre entorn, influir
amb els atribuït i els beneficis positius que venen associats amb una la “nova manera”
d’entenent quines son les limitacions crítiques anomenades com a “friccions” (Els autors, identifiquen 4 friccions que
sempre s’oposen a la innovació i el canvi, aquestes són: la inèrcia, l’esforç, l’emoció
i la reactància). Per això hi ha un anàlisi de tots els factors
psicològics que generen fricció per a l'adopció d'aquesta innovació. Per tant.
davant una empresa amb mentalitat basada en la fricció, la
millor pràctica és treballar per reduir les “friccions”, en comptes d’afegir-ne
més “combustible”
Ramon Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada