Les petites centrals nuclears (SMR) podrien ser una alternativa econòmica i eficient respecte les grans centrals nuclears.
En aquest sentit, Rolls-Royce SMR, amb seu al Regne Unit, aposta pels seus petits reactors modulars ja que són molt més econòmics i ràpids de fer funcionar respecte les plantes estàndard, oferint el tipus de seguretat energètica que busquen molts països. França, depèn de l'energia nuclear per atendre la major part del seu consum elèctric, i Alemanya ha tancat les dues centrals nuclears.
Tot i que Rolls-Royce SMR i els seus competidors han signat acords amb països com el Regne Unit i Polònia per començar a construir aquestes estacions, encara necessiten anys per que puguin ser explotades de manera que, això no podrà resoldre la crisi energètica que ara afecta Europa. L'energia nuclear també comporta riscos, com ara la gestió dels residus altament radioactius.
Aquest risc es va possar de manifest després del bombardeig al voltant de la central nuclear més gran d'Europa a Zaporizhzhia, Ucraïna, que va fer créixer el temor d'un possible desastre nuclear.
Els components d'un SMR es poden construir en una fàbrica, traslladar-se a la zona que es construirà la central. Això fa que la tecnologia sigui més atractiva per potencials compradors. Construir a una escala molt menor, minva els riscos i al mateix torn podria convertir-se en projectes amb més interès per invertir.
Els SMR són essencialment reactors d'aigua a pressió. Els principals avantatges són la seva mida (aproximadament una dècima part la mida d'un reactor estàndard), la facilitat de construcció i el preu.
El cost estimat d'un Rolls-Royce SMR varia entre 2.500 MUS$ i 3.200 MUS$, amb un temps de construcció estimat de 5 anys i mig, segons fonts de Rolls-Royce,. D'acord amb les estadístiques de l'Agència Internacional d'Energia Atòmica, això és dos anys més ràpid del que es va necessitar per construir una central nuclear estàndard entre el 2016 i el 2021. Algunes estimacions situen el cost de la construcció d'una central nuclear de 1.100 megawatts entre 6.000 i 9.000 MUS$.
Rolls-Royce SMR, ha signat un acord amb la companyia de desenvolupament holandesa ULC-Energy per estudiar implantar SMR als Països Baixos.
De la mateixa manera, NuScale Power, amb seu a Oklahoma, va signar acords amb dues empreses poloneses, el productor de coure i plata KGHM i el productor d'energia UNIMOT, per explorar la possibilitat de construir un SMR per alimentar la seva indústria ja que, Polònia vol canviar la generació de les centrals de carbó.
La introducció de la tecnologia SMR no agrada als ecologistes, que argumenten que la proliferació de petits reactors agreujarà el problema de com eliminar els residus nuclears radioactius .
Des de Rolls-Royce SMR, es manifesta que aquestes centrals nuclears generarien residus radioactius que cabrien en una pista de tennis amb una alçada d'1 metre i, durant els 60 anys de vida de la planta.
Un alttre aspecte important a tenir en consideració és la calor constant generat pels residus la qual, podria alterar les formacions rocoses on s'emmagatzemen i permetre la filtració d'aigua.
Hi han opinions que posen de manifest els potencials riscos de l'exportació d'aquesta tecnologia a regions políticament conflictives.
La realitat és que qualsevol país que adquireixi reactors nuclears, milloraria la seva capacitat per fabricar armes nuclears. De fet, cada SMR podria produir al voltant de 10 bombes de plutoni cada any.
Per mitigar aquest risc, Rolls-Royce SMR podria optar per deixar de subministrar combustible i altres serveis a qualsevol que incompleixi les regles.
Ramon Gallart.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada