Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 28 de maig del 2023

PdR i la transició cap al VE.

La possibilitat de carregar  el vehicle elèctric fora de les llars és una de les principals preocupacions per als conductors. Segons una enquesta que va fer Forbes en el 2022 als conductors de vehicles elèctrics, indica que el 62 % dels enquestats els preocupa els models de VE segons l'autonomia que tenen per tant, hi ha la necessitat d'una àmplia i fiable infraestructura de càrrega externa.

Una estació de recàrrega és una ubicació física i específica que té un o més punts de recàrrega (PdR). Un punt de càrrega pot tenir un o més endolls on cada un d'ells, pot carregar un únic VE. Cada PdR pot tenir diversos tipus d'endoll segons els diferents estàndards.


Com més potència es lliura, més ràpid es carregarà el vehicle elèctric. Els temps de càrrega variarà segons el model i l'estat de la bateria del VE. Per exemple,  la Ford diu que un F-150 Lightning si s'utilitza un carregador ràpid de 150 kW en Vdc,  98 kWh de bateria es pot carregar des dl 15% al 80% en uns 44 minuts. Per la seva banda, Hyundai diu que el seu IONIQ 5 si s'utilitza un carregador de 350 kW, es pot carregar del 10% al 80% en només 18 minuts.

Trobar un PdR de 350 kW no és fàcil. De fet, Tesla està incrementant fins a 300 kW la potencia  de les seves 1.500 estacions de supercàrrega als Estats Units. No obstant, hi ha un 40 % dels carregadors ràpids que són de corrent continu els quals, només són de 50 kW.

Les previsions sobre com saber quants carregadors i els tipus necessaris varia molt ja que depèn de les hipòtesis sobre el nombre i els tipus de vehicles elèctrics  que es doni en una zona, regió o país. Per exemple, l'International Council on Clean Transportation calcula que hi haurà 25 milions de vehicles elèctrics a les carreteres dels Estats Units a l'any 2030, i caldran 900.000 PdR públics en Vac i 180.000 PdR de càrrega ràpida a Vdc.

Independentment de les hipòtesis, la majoria dels experts coincideixen que el nombre de carregadors necessaris als Estats Units serà de 20 vegades més en deu anys respecte els actuals. Això significa instal·lar centenars de PdR. Alguns països, com Irlanda, estimen que es necessita 50 vegades més PdR ràpida que ara, mentre que Austràlia, els caldrà molt més respecte els que disposa en l'actualitat.

Per tant, desplegar PdR, és fonamental. Les anteriors estimacions suposen que la majoria de la càrrega dels vehicles elèctrics es fa a casa. El Departament d'Energia dels EUA fa temps que sosté que al voltant del 80% de la càrrega dels vehicles elèctrics es farà a la llar del propietari d'un vehicle elèctric. Altres estudis indiquen que aquesta relació, podria arribar al 60%, ja que aproximadament la meitat dels vehicles dels EUA tenen aparcament en una residència pròpia. A més, segons l' Associació Nacional de Constructors d'habitatges, un 31,4 %, és a dir,  44 milions de llars són habitatges plurifamiliars i és possible que presentin problemes per instal·lar PdR.



Una de les majors preocupacions és la qualitat dels PdR per això cal treballar amb tecnologia que permeti diagnosticar problemes i informar-ho als gestors o propietaris dels PdR.  Un dels motius més  habituals dels PdR poc fiables, és la manca de manteniments qualificat. Les instal·lacions dels carregadors ràpids de corrent continu són cares. Encara avui i tal com ho explica un article de Bloomberg, les empreses que aposten per aquest negoci de PdR no obtenen beneficis.

Construir una estació amb PdR per vehicles elèctrics, no és fàcil. Trobar el lloc, obtenir permisos poden ser aspectes que impliquin un increment dels costos i el temps necessaris per la seva construcció. Fins i tot les empreses amb experiència tenen problemes. 

Per altre banda, les estacions de càrrega per donar suport als futurs camions elèctrics, seran un  important repte. S'estima que els requeriments en termes d'energia d'una plaça d'autopista i una parada de camions compatible amb els vehicles elèctrics serà equivalent a un petit poble, segons ha publicat un estudi de la  National Grid. 

A mesura que les estacions de recàrrega per VE vagin augmentant cal tenir  en compte que possiblement i si es construeixen massa aviat, moltes d'elles no se'ls farà manteniment o es tancaran per manca de rendibilitat. Això ja està passant al Japó.

Ramon Gallart