Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 2 d’octubre del 2019

Primer avió 100% elèctric.

L'avió comercial elèctric, ha donat els seus primers passos quan una companyia aèria regional amb seu a Massachusetts va anunciar la primerea comandae del primer avió de passatgers completament elèctric. 


L’Alice, un avió de tres motors amb una bateria amb capacitat per recòrrer 1000 km amb una sola càrrega, es lliurarà a les companyies aèries de Cape Air per a vols de passatgers en el 2022. 
Il·lustració de l'Alice, un avió amb motor de tres motors.
Font: Eviació


The Alice, es fabricat per Kadima, la companyia de startups israeliana Eviation, encara no ha estat certificada per la Federal Aviation Administration (FAA) dels EUA. Tanmateix, es preveu que la companyia estiugi disponible en el 2022.
Gif animat d'un vídeo que mostra el motor i les bateries d'Alice.
Font: IEEE Espectrum

Aquest avió, serà alimentat per una bateria de ió de liti de 900 kWh fabricada per Kokam Batter de Corea del Sud. (Per comparació, el cotxe elèctric Model Tesla 3 utilitza un paquet de bateries de 50 a 75 kWh).

Cape Air és una aerolínia regional destinada a vols de vacances i regionals del nord-est que vola a Cape Cod, Martha's Vineyard, Nantucket i moltes altres destinacions. Segons Trish Lorino, vicepresident de màrqueting i relacions públiques de Cape Air, aquesta comanda "té sentit per a nosaltres, ja que som un transportista de curta distància,  per fer rutes de curta distància, especialment per a destinacions de nínxols i illes".

Segons el web de Cape Air, la companyia  actualment opera 88 Cessna 402 (que poden portar entre 6 i 10 passatgers) i 4 avions Islander ( amb capacitat per a 9 places ). Així, l’e-avion Alice de 9 places s’emmarca en la mida i la capacitat general de la flota de Cape Air.

Malgrat que l’empresa no ha decidit quines rutes comptarà amb l’Alice, els responsables de la companyia preveuen que els vols electrics cobreixin rutes que fa l’avió a prop de la seu de Massachusetts.

Alice planeja al Saló de l'Aire de París.
Font: Eviation

Durant la presentació, es van posar de manifest les diferències inherents al disseny i enginyeria d'un avió completament elèctric i d'un avió convencional. L'Alice té un pes màxim d'enlairament de 6.350 kg (14.000 lliures), però la bateria és de 3.700 kg. Com, no hi ha combustible,  el pes d'atteratge és el mateix.

Cadascun dels tres motors d'Alice,  té una sola part que està en moviment. Un motor similar de combustió, té al voltant de 10: sis pistons, un cigonyal, una bomba d'oli i una caixa de canvis de dos eixos. Evidentment, la propulsió elèctrica té un avantatge important tant en fiabilitat com en manteniment.

Hi ha sistemes redundants a l'Alice, tant en l'assemblatge de la propulsió com de la bateria. Els tres motors de l’ e-avion   (dos motors muntats a la part posterior dels dos extrems de les ales i un altre motor muntat a la part posterior de l’avió) tenen, sobretot  doble i per a alguns components, triple redundància.

Pel que fa al sistema elèctric, el conjunt de bateries és redundant en molts nivells, començant pel paral·lelisme de les cel·les i acabant en el nombre de branques de les cèl·lules en sèrie. La bateria està dissenyada de manera que qualsevol mal funcionament o fallada comporti una reducció mínima de la capacitat.
Pilot dins de l'avió electrònic Alice.
Font: Eviation

Com que Alice no crema combustible en vol i es basa només en una càrrega elèctrica més barata, es preveu que el cost opertiu de l’avió sigui inferior als seus homòlegs alimentats amb petroli. També, el soroll emès per un avió sense motors de combustió interna, és menor.

La seva decisió d'haver comprat l'Alice  va estar motivada pel profund sentit de la responsabilitat social de la companyia.

Font:  IEEE Spectrum