Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 12 de novembre del 2023

Els vehicles elèctrics són un emmagatzematge essencial per la xarxa elèctrica.

Les bateries dels vehicles elèctrics poden ajudar a emmagatzemar l'energia de les fonts renovable i així,  satisfer necessitats de la xarxa pel que es refereix a l'emmagatzematge d'energia.

L'energia solar i eòlica són les fonts d'electricitat que més creixen ràpidament. No obstant això, la seva intermitència genera "pors" pels gestors de les xarxes elèctriques. Una manera de minvar aquesta variabilitat, són les bateries que poden lliurar l'energia renovable emmagatzemada quan minva el sol i el vent. Es preveu que la capacitat disponible de la bateria dels vehicles elèctrics superi les demandes de la xarxa l'any 2050.


Actualment, la gran majoria dels usuaris de vehicles elèctrics carreguen els cotxes a casa durant la nit. Quan estan connectats, les seves bateries es poden utilitzar com  emmagatzematge de la xarxa. Per a aquestes aplicacions del V2G, els conductors  poden signar un contracte amb un gestor de càrrega que els permeti transferir el dret d'ús. Aquest gestor de càrrega, gestiona i controla de manera intel·ligent els perfils de càrrega i descàrrega de la bateria dels vehicles elèctrics per garantir els serveis d'emmagatzematge de la xarxa i la càrrega complerta de la bateria. Per aquest serveis, els usuaris  dels vehicles elèctrics rebran uns diners des del gestor de càrrega.

Quan la capacitat de les bateries de vehicles elèctrics cau entre el 70 % i el 80 % de la seva capacitat original, generalment esdevenen inadequades per a usos de transport. Tanmateix, aquestes bateries al final de la vida útil del vehicle encara poden tenir anys d'ús en aplicacions d'emmagatzematge de xarxa menys exigents. Tenint en compte el seu valor i regulacions, es preeu que es recolliran totes les bateries per ser reutilitzades i així, fer un banc  de bateries de segons ús i per proporcionar serveis de xarxa.

Hi han estudis científics que han calculat que, quan es combinen, la capacitat dels vehicle connectats a la xarxa i les bateries de segon ús es podrien obtenir als 32 a 62 TWh a l'any 2050. En canvi, es va estimar que a curt termini, les necessitats de bateries a la xarxa per a l'emmagatzematge només serien de 3,4 TWh a 19,2 TWh a l'any 2050. En altres paraules i almenys en aquest sentit, es preveu que l'oferta superi la demanda. Cal treballar per generar consciència sobre les oportunitats d'emmagatzematge d'energia de les bateries dels vehicles elèctrics.

Hi han estudies que preveuen que les demandes d'emmagatzematge per a la xarxa elèctrica a curt termini a nivell mundial, es podrien satisfer si només entre el 12% i el 43% de tots els vehicles elèctrics participessin sota el concepte V2G. Es necessitaria menys del 10 % per assolir aquest objectiu si la meitat de totes les bateries al final de la seva vida útil es reutilitzessin per a ser utilitzades com emmagatzematge estàtic per la xarxa.

El ritme al qual els usuaris de vehicles elèctrics participen com V2G, pot tenir un paper clau en quant a que poden ajudar els vehicles elèctrics per donar serveis a la xarxa, i per això, les administracions són claus per fomentar i incentivar aquesta participació.

Això pot incloure controladors intel·ligents per als consumidors per tal de facilitar la participació en el mercat i fer saber quins beneficis poden obtenir els usuaris de vehicles elèctrics. També caldrà assegurar com s'han de reutilitzar per garantir que les bateries dels VE realment són aprofitades  al final de la seva vida útil i són integrades fàcilment a la xarxa.

Ramon Gallart