Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 11 d’agost del 2024

Vehicles elèctrics com a generadors mòbils.

Aprofitar vehicles elèctrics per convertir-los en generadors mòbils i contribuir a donar suport de capacitat i/o congestió a les xarxes elèctriques de distribució.

La demanda d'energia a les xarxes elèctriques podria revitalitzar-se gràcies a l'ús de l'energia generada per les piles de combustible dels vehicles elèctrics, com ara els camions. La transició energètica requereix una actualització urgent de les xarxes elèctriques a Europa.


La tecnologia vehicle-to-grid permet, mitjançant carregadors especials, transferir l'energia no utilitzada de les bateries dels vehicles elèctrics cap a la xarxa elèctrica, o bé carregar el vehicle quan les condicions econòmiques siguin més favorables. Aquest sistema d'emmagatzematge d'energia pot donar suport a la xarxa, per exemple, reduint la demanda durant els períodes de màxima càrrega.

Un exemple pràctic seria incentivar els vehicles propulsats per pila de combustible a aturar-se durant les hores punta i connectar-se a una estació d'abastiment d'hidrogen. Això permetria utilitzar les piles de combustible inactives dels camions com a generadors d'electricitat per a la xarxa, reduint així el trànsit a les carreteres, el consum energètic durant les hores punta i oferint una forma més neta d'emmagatzematge d'energia.

Les piles de combustible d'hidrogen presenten avantatges respecte a altres tecnologies, com les bateries, que requereixen més inversió i tenen un major impacte ambiental quan arriben al final de la seva vida útil. Alguns estudis indiquen que l'ús de piles de combustible en vehicles elèctrics podria reduir els costos associats a la xarxa elèctrica.

Aquesta solució d'emmagatzematge d'energia té aplicacions que van més enllà dels camions, com ara en vehicles pesants i trens. Connectar aquests vehicles a la xarxa amb l'objectiu de maximitzar el desplaçament energètic podria generar incentius econòmics per adoptar vehicles elèctrics amb piles de combustible d'hidrogen i contribuir al desenvolupament d'una economia d'hidrogen a gran escala.

Ramon Gallart.

Resum de l'artícle: 
https://journals.scholarsportal.info/details/25752693/v2023inone/43_oofcevabmilp.xml