Tot i els avenços tecnològics i l’interès creixent per reduir les emissions de gasos contaminants, els vehicles elèctrics encara són, en general, més cars que els vehicles de combustió interna.
L’anàlisi del cost total de propietat inclou despeses com el combustible (electricitat o gasolina), el manteniment, les reparacions, les assegurances, els impostos, el finançament i, en alguns casos, les ajudes públiques. Si algun d’aquests elements s’exclou o es calcula incorrectament, els resultats poden estar esbiaixats i no reflectir la realitat.
Alguns estudis recents suggereixen que els petits vehicles elèctrics amb una autonomia d’uns 350 km ja poden ser igual de cars o, fins i tot, més barats que els seus equivalents de combustió. En canvi, els models més grans i amb autonomies superiors (al voltant de 650 km) continuen sent clarament més cars. Els SUV elèctrics de mida mitjana només assoleixen la paritat de costos amb els de combustió quan reben subvencions governamentals.
Les condicions de l'entorn també juguen un paper determinant. Els vehicles elèctrics són més competitius en entorns urbans, especialment en zones amb preus alts de la gasolina, electricitat relativament barata, climes temperats i una bona infraestructura de càrrega. A més, la disponibilitat d’ajuts pot alterar significativament l’equació econòmica.
Una investigació realitzada als Estats Units mostra que un sedan elèctric amb autonomia mitjana pot igualar el cost d’un vehicle de combustió entre els 3 i 7 anys de propietat. No obstant això, aquest estudi no va considerar els ajuts econòmics, i tampoc es va aplicar a zones rurals, on els costos i les necessitats poden ser diferents. A més, hi ha incògnites importants, com la possibilitat que, fora de la garantia, calgui substituir les bateries, que són molt costoses, tot i que actualment les garanties arriben a un mínim de 8 anys o 150.000 km.
Finalment, el factor que més influeix en la rendibilitat d’un vehicle elèctric és la capacitat de carregar-lo a casa. Quan això és possible, l’electricitat acostuma a ser molt més econòmica que la gasolina, fet que redueix considerablement els costos recurrents. En canvi, si la càrrega domèstica no és una opció i s’ha de recórrer a punts de càrrega públics, sovint més cars, és molt probable que un vehicle elèctric no arribi a ser més econòmic que un de combustió durant la seva vida útil..
Ramon Gallart.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada