El juny del 2024, la Xina va anunciar una inversió de prop de 826 milions de dòlars per impulsar un fons destinat a accelerar el desenvolupament de bateries d’estat sòlid en els principals fabricants del país.
Aquesta decisió forma part de la seva estratègia per liderar la pròxima generació de tecnologies d’emmagatzematge energètic i consolidar-se com a potència mundial en vehicles elèctrics..
Les bateries d’estat sòlid representen una de les grans esperances del sector. Substitueixen els electròlits líquids típics de les bateries de liti-ió per materials sòlids com vidre, ceràmica o polímers, cosa que promet densitats d’energia tres o quatre vegades més grans, més cicles de càrrega-descàrrega i un risc d’incendi molt inferior. Tot i això, l’adopció a gran escala encara es troba lluny per diverses raons tècniques i econòmiques. La producció massiva exigeix controlar amb precisió la interfície entre els materials sòlids, mantenir la conductivitat iònica i evitar fissures internes. A més, les bateries han de demostrar que poden resistir vibracions, canvis de temperatura i impactes sense perdre rendiment. Els costos de fabricació també són elevats, ja que calen processos i materials nous que encara no són fàcilment escalables.
Recentment, investigadors xinesos han anunciat avenços notables. Han desenvolupat interfícies autoadaptatives que permeten mantenir el contacte entre el metall de liti i l’electròlit sòlid sense aplicar alta pressió, evitant els buits interns que degradaven la bateria. També s’ha aconseguit millorar la resistència dels electròlits sulfídics a la humitat, un dels principals obstacles per a la seva producció industrial. Tot i aquests progressos, encara calen anys de validació abans que les bateries completament sòlides puguin arribar al mercat en grans volums.
Mentre la indústria treballa per superar aquests reptes, alguns fabricants han optat per una solució intermèdia: les bateries semisòlides. Aquesta tecnologia utilitza un electròlit en gel, un híbrid entre líquid i sòlid, que millora la conductivitat i la seguretat sense requerir canvis dràstics en les línies de producció existents. El fabricant xinès WeLion, en col·laboració amb la marca de vehicles elèctrics Nio, va començar la producció a gran escala d’un pack semisòlid de 150 kWh el 2024. Aquestes bateries ofereixen una densitat d’energia de 360 Wh/kg a nivell de cèl·lula i de 260 Wh/kg empaquetada, molt superior a la de les bateries convencionals. Les proves realitzades amb vehicles Nio a diverses ciutats xineses han demostrat autonomies de més de 1.000 km amb una sola càrrega, i l’empresa ja ha començat a integrar-les en la seva gamma de vehicles.
La tendència s’estén a altres fabricants. SAIC i CATL treballen en dissenys híbrids amb un petit percentatge de líquid per millorar la transició cap a sistemes completament sòlids, mentre que BYD ha anunciat plans per començar la producció de bateries sòlides basades en sulfurs abans del 2027. Altres companyies com SVOLT preveuen iniciar la fabricació de bateries semisòlides aquest 2025, amb densitats properes als 300 Wh/kg, i bateries íntegrament sòlides per al 2027. Fora de la Xina, QuantumScape, Toyota, Solid Power i ProLogium continuen avançant també en aquesta direcció, amb projectes que podrien oferir densitats de fins a 500 Wh/kg i temps de càrrega inferiors als 10 minuts.
No obstant això, els experts recomanen prudència. Des de CATL, es va advertir que encara queden “molts obstacles tècnics” abans que la tecnologia sòlida sigui realment competitiva i assequible. A més, la Xina ha reforçat recentment els controls d’exportació sobre tecnologies de bateries per protegir la seva cadena de subministrament, fet que podria alentir la col·laboració internacional.
Tot i aquests reptes, la direcció és clara. Les bateries semisòlides ofereixen una millora immediata i realista mentre la recerca en materials sòlids continua avançant. Si la innovació es manté al ritme actual, els propers anys podrien marcar el punt d’inflexió cap a una nova era en la propulsió elèctrica, amb vehicles més segurs, eficients i sostenibles.
En definitiva, la gran inversió de la Xina és un pas decisiu en una cursa global que redefinirà la manera com el món emmagatzema i utilitza l’energia. El futur de les bateries està cada vegada més a prop, però encara caldrà paciència abans que l’estat sòlid deixi de ser una promesa per convertir-se en una realitat quotidiana.
Ramon Gallart
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada