Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 11 de juny del 2023

Beneficis de les petites comunitats energètiques.

El sector elèctric està passant des de crear infraestructures de grans xarxes centralitzades a noves arquitectures de xarxes locals amb fonts renovables distribuïdes  més petites i intel·ligents.

Per fer-ho possible cal treballar un arbitratge energètic que permeti als usuaris comprar i emmagatzemar electricitat quan és més barata i vendre-la o el que és el mateix, utilitzar-la quan el cost és alt o també usar-la quan està disponible i estalviar-la quan no n'hi ha prou.


Les tecnologies i les infraestructures d'una petita xarxa elèctrica, encara estan en una fase experimental, s'està provant la seva eficàcia i la conveniència de diferents configuracions, models de propietat i acords comercials. Els sistemes intel·ligents de gestió de l'energia que poden proporcionar una previsió de la dinàmica del mercat encara no estan prou implantats.

Un arbitratge energètic requereix emmagatzematge gràcies al ús de les bateries electroquímiques i un control intel·ligent per aprofitar al màxim la generació d'un sistema local d'energia renovable.

Això, es pot aconseguir fent una previsió del consum elèctric a curt termini i vinculant-ho al preu de l'energia del mercat. Els sistemes de gestió i control en temps real hauran de decidir si el sistema local ha d'emmagatzemar o vendre al mercat.

Els sistemes d'emmagatzematge fonamentats en bateries químiques, poden tenir diferents amidaments, des de bateries a una escala comunitària que subministri un barri fins a bateries d'un conjunt de vehicles elèctrics (VE). Els processos fonamentals de control que són necessaris per aconseguir un resultat òptim són generalment els mateixos, excepte que les bateries comunitàries són  fixes i les bateries dels vehicles elèctrics es mouen.

Les bateries comunitàries poden emmagatzemar l'electricitat comprada a la xarxa durant els períodes de baix consum i després, descarregar-la durant els períodes punta. Els barris amb energia solar poden carregar les bateries de la comunitat quan hi ha la màxima capacitat de generar i el consum es baix i descarregar-la durant el pic de consum que acostuma a ser per les tardes-nit.

Les bateries dels vehicles elèctrics es poden utilitzar de manera similar, utilitzant tarifes nocturnes més econòmiques per carregar-se. L'energia emmagatzemada a les bateries dels vehicles elèctrics es pot descarregar a les càrregues locals o tornar-se a vendre a la xarxa quan el preu sigui més alt, creant un flux d'ingressos addicional.

Les principals raons per les quals la gent invertirà en tecnologies d'energia neta són la sostenibilitat, la independència energètica i la resiliència. L'arbitratge energètic podria ser un facilitador per a les microxarxes intensives en capital, a diferència d'una inversió feta sobre una base purament comercial.

Es poden donar dos models per obtenir ingressos:

1.- Els ingressos obtinguts explícitament de l'arbitratge energètic els quals, podrien reduir el cost total del sistema i,

2.- El temps en que les bateries van poder atendre consums crítics durant les interrupcions no planificades de la xarxa, milloraria la qualitat de servei.

En definitiva, l'arbitratge energètic és una bona eina per donar suport a les decisions d'inversió en energies renovables i ajudar a consolidar els ingressos.

Ramon Gallart