Els composites lleugers i resistents de fibra de carboni, són materials estructurals per a automòbils, avions i altres vehicles de transport.
Es tracta d'una matriu de polímers, com l'epoxi, en què s'han incorporat fibres de carboni reforçades. A causa de les diferències en les propietats mecàniques d'aquests dos materials, les fibres es poden separar de la matriu sota esforços excessius o fatiga. Això significa que el dany en les estructures de compostos de fibra de carboni pot quedar amagat per sota de la superfície de manera que, pot provocar una falla catastròfica i no es pot detectar mitjançant la inspecció visual.https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/csz/news/800/2018/12-nextgenerati.jpg |
Recentment, Bowland i Amit Naskar, capdavanters del grup Carbon and Composites d'ORNL, van inventar un procés per recobrir fibres de carboni elèctricament conductores amb nanopartícules de carbó de silici semiconductor. Aquest compost incrustat en nanomaterials és més fort que altres composites reforçats amb fibra i tenen: la capacitat de controlar la seva pròpia salut estructural.
https://www.compositesworld.com/cdn/cms/0518-CW-blog- ContinuousComposites-AutoDeskUniv-rudder-sensing.jpg |
Si el compost està tensat, la connectivitat de les fibres recobertes es veu alterada i la resistència elèctrica del material canvia. Si les turbulència d'una tempesta fa que un ala d'avió es flexioni, un senyal elèctric pot advertir a l'ordinador de l'avió que l'ala ha patit estrès excessiu i generar una recomanació per fer una inspecció.
La demostració de ORNL va demostrar, que el mètode es podria produïr per les fibres revestides d'alt volum per als compòsits d'última generació. Els compòsits auto-sensibles, fets amb una matriu de polímers renovables i fibres de carboni de baix cost, podrien trobar-se en productes omnipresents, fins i tot incloent vehicles i edificis impresos en 3-D.
https://uploads-ssl.webflow.com/5ba5a89ab828fc2c0a51dcbc/ 5ba5a89ab828fc675c51dd4d_tech-airfoil-web.png |
https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/ csz/news/800/2018/11-nextgenerati.jpg |
Els investigadors també van provar compòsits realitzats amb diferents quantitats de nanopartícules per a la capacitat de dissipar energia, tal com es mesura mitjançant un comportament d'amortiment de vibracions, una capacitat que beneficiaria els materials estructurals sotmesos a impactes, sacsejades i altres fonts d'estrès i tensió. A cada concentració, les nanopartícules augmenten la dissipació de l'energia (en un 65% al 257%).
Bowland i Naskar han demanat una patent per al procés per fabricar compostos de fibra de carboni autosuficients. El recobriment Dip, ofereix una nova ruta per utilitzar nous nanomaterials en desenvolupament.
Font: Laboratori Nacional Oak Ridge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada