Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 11 d’agost del 2021

La supercàrrega com ajut a la transició energètica.

La companyia israeliana StoreDot, recentment va anunciar que pot produir en massa bateries de vehicles elèctrics que es poden carregar completament en només cinc minuts. llavors, el coll d'ampolla per a una càrrega molt ràpida ja no és la bateria.

Les velocitats de càrrega dels vehicles elèctrics són un camp minat i poden ser difícils d’entendre. Els darrers models afirmen taxes de càrrega màximes de més de 500 km en una hora, però la taxa mitjana en carregar del 10% al 80% de la capacitat de la bateria sol ser aproximadament la meitat. L'última part de la bateria és sorprenentment difícil de "carregar": més enllà del 80%, i fora de les temperatures normals de funcionament, la càrrega ràpida disminueix dràsticament.


Fins i tot si s'entén la capacitat de la bateria del cotxe, la velocitat de càrrega també està limitada per la capacitat del carregador. Al Regne Unit, per exemple, només té uns pocs carregadors "ultra ràpids" capaços de subministrar més de 100 kW.

La majoria de la gent circula  menys de 50 km al dia de manera que, amb moderns cotxes elèctrics capaços de fer més de 150 km amb una sola càrrega, llavors només necessiten carregar-se una o dues vegades per setmana. Per al 60%  de les llars amb aparcament fora del carrer, vol dir que la recàrrega  es pot fer durant la nit durant els períodes vall. Fins i tot si  agrada conduir distancies llargues, seria possible  fer-ho amb un descans de càrrega de 30 a 40 minuts cada 2-3 hores.

Per als que no poden carregar a la llar, ja hi ha altres opcions com la càrrega al lloc de treball o potser la càrrega ràpida en els grans supermercats quan es fan les compres setmanals. Hi ha pocs dubtes que es podría adoptar vehicles elèctrics sense taxes de càrrega tan altes, però això depèn del canvi de comportament que pot sorgir per carregar la bateria. La càrrega de cinc minuts elimina la barrera percebuda per a molts i fa que l’adopció de vehicles elèctrics sigui una opció molt més senzilla per a aquells que no tenen accés a la càrrega domèstica.

Un altre avantatge important és el dels viatges més llargs. De moment, poques persones posseeixen cotxes elèctrics i, per tant, no és habitual trobar carregadors ràpids ocupats en ruta, però és probable que això canviï amb el pas del temps. Ja que els conductors de Tesla quan surten de Califòrnia, poden passar hores esperant carregadors per tant, ja hi han caso on sorgeixen colls d’ampolla. La càrrega de cinc minuts reduiria el nombre de punts de càrrega ràpida necessaris en una estació de servei en un factor de deu, cosa que probablement també milloraria l’economia, ja que els punts de càrrega ràpida són cars. El maquinari només costa desenes de milers d'euros.


Unes taxes de càrrega més altes no necessàriament impliquen la necessitat de més infraestructura de xarxa als centres de càrrega, ja que hi hauria menys cotxes que carreguen simultàniament. No obstant això, StoreDot indica afegir 300 milles d’autonomia en cinc minuts, cosa que suggereix que les taxes de càrrega s’acosten a 1 megawatt, tres vegades la taxa dels carregadors més ràpids disponibles en l’actualitat. Es tracta d’una gran demanda d’energia i, com a resultat, és poc probable que trobeu aquest tipus de carregadors a totes les cantonades del carrer o, de fet, a totes les benzineres existents. Les subestacions i els cables necessaris, etc., simplement no hi són. Aquestes altes potències de càrrega també requeriran un nou disseny de connectors per al cotxe i cables potencialment refrigerats, que seran voluminosos i difícils de manejar. Potser la càrrega sense fils haurà de convertir-se en la norma.

La xarxa pot gestionar una càrrega súper ràpida?

Els vehicles elèctrics tenen el potencial de sobrecarregar les xarxes locals i els sobtats augments de la demanda poden causar problemes als generadors d’energia. Quan els cotxes es carreguen majoritàriament durant la nit o amb carregadors més lents durant el dia, com passa actualment, aquests problemes són relativament fàcils de gestionar. Però si la càrrega d’alta velocitat significa que els viatgers alimentaran els seus cotxes en el camí d’anada i tornada de la feina, aquesta demanda concentrada d’electricitat coincidirà amb els pics de demanda existents. A mesura que les energies renovables intermitents esdevenen més freqüents, això pot causar problemes importants per als operadors de xarxes, ja que ningú pot ordenar que bufi el vent o que el Sol brilli en ràfegues convenients del matí i del vespre.


Tal com està, els vehicles elèctrics es veuen com un mitjà potencial per gestionar aquesta intermitència mitjançant la càrrega controlada i fins i tot gràcies al V2G, on les bateries dels cotxes poden subministrar energia a la xarxa en moments de baixa generació. L’adopció generalitzada de la càrrega ràpida en lloc de la càrrega domiciliària i laboral reduiria l’oportunitat d’aquest tipus de gestió del sistema.

La càrrega ràpida de les bateries també podria reduir l’impacte ambiental dels cotxes i altres dispositius de bateria. Per a la majoria de conductors, que només i de tant en tant realitzen viatges llargs, un cotxe amb una bateria més petita i lleugera, que també serà més eficient i més barata, pot resultar més atractiu, ja que hi haurà menys temps d'espera en les electrolineres. Això també podria tenir implicacions beneficioses per a altres usos de la bateria.

En última instància, això podria significar que es necessitin menys bateries i, per tant, menys danys ambientals per l’extracció i fabricació dels materials. Tot i que la càrrega de cinc minuts no és un canvi de joc complet, fa que la transició als vehicles elèctrics sigui més fàcil de vendre.