Ramon

Ramon
Ramon Gallart

diumenge, 15 de juny del 2025

La Càrrega Sense Fils com una Revolució Silenciosa en la Mobilitat Elèctrica

Gràcies a l’ús de bobines magnètiques, es va aconseguir ara fa un any  una transferència de potència sense fils de fins a 100 kW en proves de laboratorii.



Aquesta potència va permetre augmentar l’estat de càrrega d’un Hyundai Kona EV en un 50% en menys de 20 minuts. Això representa un pas gegant cap a una infraestructura de càrrega més eficient, invisible i pràctica.

L'objectiu és simple però ambiciós: permetre que els vehicles elèctrics es carreguin sense necessitat de cap cable, només estacionant-se damunt una plataforma de càrrega. Aquesta tecnologia es basa en la ressonància magnètica entre una bobina instal·lada al terra i una altra al vehicle. Imagineu aparcar el cotxe al garatge, i trobar-lo al matí amb la bateria completament carregada, sense haver fet res més que deixar-lo reposar al seu lloc habitual.

Les proves ja no són només conceptuals. L’any 2020, una aliança estratègica entre Jaguar, Momentum Dynamics, Cabonline i Fortum Recharge va fer realitat un projecte pilot a escala urbana. Es van equipar 25  taxis Cabonline Jaguar I-Pace amb receptors inductius de càrrega entre 50 i 75 kW. Amb aquest sistema, els taxis podien carregar energia per a 80 km en només 15 minuts mentre es desplaçaven lentament sobre bobines incrustades a la via pública. Avui, aquest mateix temps permetria recórrer fins a 130 km, gràcies a les millores en eficiència.

Tot i que el cost d’instal·lació d’aquestes infraestructures sense fils és elevat, els beneficis a llarg termini poden ser grans. Tant en configuració estàtica (com als aparcaments) com en dinàmica (mentre el vehicle circula), aquestes tecnologies poden descongestionar les estacions de càrrega, fer la recàrrega més accessible i optimitzar el temps dels conductors.

Fins i tot es planteja l’ús de càrrega inductiva per autopistes. Per exemple, si es col·loquessin aquestes plataformes sota zones d’aparcament a les àrees de servei, els vehicles podrien carregar prou energia per a continuar viatge durant dues o tres hores més, tot mentre el conductor descansa o menja. Aquest plantejament fa més flexible i menys dependent la recàrrega, trencant amb la idea de “parar exclusivament per carregar”.

Una de les empreses pioneres en aquesta tecnologia és Electreon, d’origen israelià, que ja ha executat projectes pilot de carreteres electrificades a Suècia, Noruega, Itàlia i altres països europeus, amb l’objectiu de portar aquest model als Estats Units. El seu primer projecte va consistir en instal·lar punts de càrrega sense fils estacionaris en una terminal d’autobús prop de la Universitat de Tel Aviv. Gràcies a aquesta solució, els autobusos podien operar amb bateries molt més petites, ja que recarregaven contínuament en punts estratègics de la ruta.

La càrrega sense fils no només suposa una millora tecnològica, sinó també un canvi de paradigma: elimina la fricció d’endollar, aprofita temps morts i integra la recàrrega de manera fluida en la mobilitat quotidiana. En definitiva, ens apropa a un model de transport elèctric més pràctic, eficient i omnipresent.

Ramon Gallart