Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dimecres, 10 de juliol del 2024

Estacions de recàrrega ultraràpida per VE.

Les infraestructures per els vehicles elèctrics són el futur i la consolidació de l'electromobilitat arreu del món. 

L'ús d'aquestes tecnologies permet recarregar les bateries en pocs minuts, acostant el propietari del vehicle elèctric al dinamisme de repostar, similar als motors de combustió. Amb l'expansió de les estacions de recàrrega públiques d'alta potència, estan sorgint nous reptes en la planificació, com el disseny d'una xarxa eficient que integri les estacions de recàrrega ultra ràpides al sistema elèctric.c.

 

Existeix una sinergia en la integració de totes les estacions de recàrrega ultraràpida previstes per a una determinada xarxa viària. La reintroducció dels vehicles elèctrics és una tecnologia orientada a impulsar una major flexibilitat per a les ciutats modernes i sostenibles, oferint una alternativa eficient per afrontar l'escassetat de combustible i els canvis climàtics. En els últims anys, el ràpid creixement dels vehicles elèctrics ha incrementat la recerca de nous enfocaments per donar suport a la planificació de la instal·lació de les estacions de recàrrega públiques, determinació del nombre de punts de càrrega per estació i la potència activa nominal adequada.

La definició de les ubicacions es pot abordar des d'una àmplia perspectiva. Des de la perspectiva del sistema elèctric, el procediment d'assignació s'ha de basar en un compromís entre servir els propietaris de vehicles elèctrics i mantenir els llindars de qualitat de servei (com ara magnituds de tensió i fluxos de corrent). Els models solen estar dissenyats per gestionar el balanç energètic amb l'augment de la demanda de càrrega de vehicles elèctrics i identificar estratègies per reforçar els alimentadors de la xarxa de distribució. Tot i que aquesta estratègia és habitual des de la perspectiva del sistema elèctric, les demandes de recàrrega estan fortament associades amb el flux de trànsit de les xarxes viàries.

A mesura que augmenta la necessitat d'estacions de recàrrega ultraràpida, el procediment d'assignació d'aquestes estacions inclourà diferents criteris per ampliar els alimentadors de la xarxa de distribució, especialment en centres urbans. Aquesta limitació és previsible, ja que, a mesura que s'allunya dels nuclis urbans, els alimentadors de la xarxa local de distribució poden estar tècnicament limitats per agregar grans càrregues. En altres escenaris més allunyats dels nuclis urbans, pot no existir un punt d'accés als alimentadors de la xarxa de distribució de mitjana tensió. Aquests supòsits són habituals quan la planificació ha de satisfer la demanda de càrrega dels vehicles elèctrics a les xarxes viàries que connecten ciutats.

En aquests casos, les infraestructures de càrrega ultraràpida es connecten directament a les subestacions de mitjana tensió més properes. Per tant, és rellevant considerar com això afecta la planificació de la xarxa i la construcció de noves subestacions.

Ramon Gallart.