Ramon

Ramon
Ramon Gallart

dijous, 17 de gener del 2019

En el 2019, hi hauran taxis sense conductors?

Una fita important en el món de l'automòbil és el desplegament generalitzat de l'autocoducció de nivell-4, on el cotxe viatja sense supervisió. Waymo, empresa de Google que va sortir de la recerca d'automòbils de conducció automàtica, va manifestar que iniciaria un servei de taxi comercial de nivell-4 per finals del 2018. I GM Cruise , de San Francisco, es compromet a fer el mateix pel 2019, utilitzant un Chevrolet Bolt que no té volant ni pedals.

obrir il·lustracióAquests cotxes no funcionarien en totes les condicions ni regions. Però dins d'algun domini limitat operatiu, tindran l'aspecte d'un cotxe totalment robotitzat. La qüestió és com es limitarà aquest domini.

Al Desembre del 2018, Waymo va convertir el seu projecte pilot a prop de Phoenix en un servei comercial limitat cobrant als participants seleccionats una tarifa. Però és clar que es busca un objectiu més gran o no s'hauria contractat la compra de 20.000 cotxes totalment elèctrics a Jaguar I-Pace durant els propers dos anys. GM Cruise, oferirà un servei comercial de nivell-4 en el 2019, que operarà dins de límits privats en tot moment del dia i de la nit, i en condicions climàtiques bones i dolentes. Sembla que el servei estarà disponible primerament a San Francisco.

Els límits actuals de la tecnologia, poden evitar que aquests cotxes vagin lluny dels seus bancs de dades minuciosament mapats, però, per fer-ho, necessitaran normes clares de les  administracions i reguladors de seguretat viària. Chandler, Ariz, va oferir una proposta a Waymo, però un desplegament substancial de qualsevol tecnologia de conducció automàtica requeriria un reglament uniforme a nivell nacional. Fins ara, cap país no ha ofert  per als cotxes de nivell-4.

Aquest any, Audi diu que serà la primera companyia del món a vendre un cotxe de nivell-3 directament al públic, un sedan Audi A8 amb una opció particular. S'anomena Traffic Jam Pilot, ja que només funciona a velocitats de menys de 50 quilòmetres per hora, i requereix que el conductor estigui preparat per conduir-lo després d'una advertència; que és el que defineix el nivell-3.

Però Audi, per  ara, només té previst oferir aquesta opció a Alemanya i als països propers amb regles similars de trànsit. Als Estats Units, les regles encara no estan fetes.

img
Foto: GM

No hi ha volant: no hi ha res a la vista des del Cruise AV, un format modificat del Chevrolet Bolt totalment elèctric. No hi ha pedals ni miralls retrovisors. No obstant això, les normes de seguretat viària dels EUA encara requereixen de totes aquestes parts.

El regulador principal dels Estats Units, l' Administració Nacional de Seguretat en el Transport per Carreteres (NHTSA), va preveure haver publicat noves normes per a automòbils autònoms fa uns mesos. Però això no és suficient de manera que, es parla de revifar un projecte de llei del Senat dels EUA que estableixi una política uniforme, per anar amb un projecte de contrapartida que ja ha aprovat la Cambra de diputats.

/image/MzE5ODMxMg.jpeg
Audi, per a ara, no té molta pressa als cotxes de nivell-4. La seva filial de Munic, Autonomous Intelligent Driving , està fent tot el treball en aquest sistema, i la companyia matriu no vendrà els robocars resultants abans de temps -potser  fins ben entrat el 2020. Toyota realitza estimacions similars.

Totes les empreses que treballen en aquest camp poden fer-ho en el nivell-4 en un domini restringit, però fins a quin punt seria comercialment viable?

Pratt comenta que '...el nivell-4 no tindrà sentit econòmic fins que els cotxes puguin gestionar amb més seguretat una àmplia gamma d'entorns de conducció  millors que els conductors humans. Estem realment aquí com una societat, i el govern ha establert les regles? Crec que la resposta és que no. La sensibilitat al posar traves, és molt alta...'

Font: IEEE Spectrum